Tajemnica pięciopalczastej dłoni - dlaczego ta liczba jest tak powszechna wśród ssaków?

Źródło: tylkonauka.pl

Kiedy patrzymy na łapy naszych zwierząt domowych - kotów, psów czy nawet kangurów - zauważamy, że mają one coś wspólnego z ludzką dłonią. Bez względu na to, czy mówimy o ssakach lądowych, czy morskich, większość z nich posiada pięć palców u rąk. Ale dlaczego akurat ta liczba jest tak powszechna wśród kręgowców?

Nawet te zwierzęta, które nie mają tradycyjnych kończyn, takie jak wieloryby, foki czy foki, posiadają pięć palców ukrytych w ich płetwach. Co ciekawe, zasada ta dotyczy również zwierząt, które mają mniej niż pięć palców - na przykład konie mają technicznie tylko jeden palec u nogi, a ptaki mają pięć palców na końcach skrzydeł, ale połączonych z inną kością.

Naukowcy odkryli, że proces ten jest podyktowany głównie przez genom Hox, które kodują białka odpowiedzialne za regulację aktywności innych genów. To dzięki nim poszczególne części ciała zwierzęcia wyrastającego z zarodka znajdują się w odpowiednich miejscach. Geny Hox kontrolują również budowę szkieletu czworonogów, współpracując z genem Sonic Hedgehog.

Analiza wskazuje, że pierwsze znane zwierzęta, u których wykształciły się palce, wyewoluowały z ryb około 360 milionów lat temu i miały od czterech do ośmiu palców. Jednak istnienie wspólnej pięciopalczastej struktury wskazuje na homologię - obecność genu wspólnego dla różnych żywych organizmów, co oznacza, że mieli oni wspólnego przodka. W efekcie ewolucji pięć palców zostało przekazane potomkom.

Choć naukowcy nie są pewni, dlaczego akurat ta liczba palców stała się tak powszechna, niektórzy uważają, że jest to związane z zjawiskiem kanalizacji. Geny mogą stawać się z czasem bardziej stabilne i mniej podatne na mutacje, co może wyjaśniać, dlaczego ssaki prawie zawsze mają siedem kręgów szyjnych, chociaż liczba ta nie zapewnia żadnej szczególnej korzyści.

Niezależnie od przyczyn, pięciopalczasta dłoń stała się jednym z najbardziej charakterystycznych cech ssaków, łącząc nas z naszymi zwierzęcymi kuzynami na całym świecie.