Szympansy osiągnęły poziom rozwoju epoki kamiennej. Czy małpy w przyszłości zagrożą ludzkości?

Źródło: Pixabay.com

Naukowcy znaleźli dowody na to, że szympansy z Afryki Zachodniej już tysiące lat temu, przed pojawieniem się rolnictwa, rozłupywały orzechy za pomocą kamiennych narzędzi. Odkrycie sugeruje, że małpy rozwinęły tą umiejętność na własną rękę.

Zespół naukowców odwiedził jedyną znaną osadę prehistorycznych szympansów na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Wykopane przez badaczy kamienie posiadają ślady używania ich do rozbijania orzechów.

Narzędzia pochodzą sprzed około 4300 lat, co w kategoriach ludzkich odpowiada późnej epoce kamienia. Do tej pory sądzono, że szympansy po raz pierwszy użyły kamiennych narzędzi dopiero w XIX wieku. Naukowcy sugerują, że ten rodzaj wykorzystania narzędzi mógł być dziedziczony od naszego wspólnego przodka.

Badanie wykazało, że szympansy i ludzcy przodkowie mieli znacznie więcej cech wspólnych niż mogło się wydawać. Do tej pory sądzono, że wiele atrybutów kulturowych było zarezerwowanych tylko dla ludzkości. Okazało się jednak, że takie zachowania jak np. rozbijanie orzechów, są przekazywane następnym pokoleniom szympansów. Prehistoria małp ma znacznie głębsze korzenie niż mogło się wydawać.

Badania naszego najbliższego ziemskiego krewnego nieustannie podkreślają nowe aspekty ludzkiej ewolucji. Z jednej strony jest to pozytywne, ponieważ możemy zrobić więcej w zakresie ochrony tego zagrożonego gatunku. Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli stale poznawać kolejne fakty dotyczące naszej przeszłości.

Należy jednak zwrócić uwagę, że z każdym następnym odkryciem przekonujemy się o coraz większej inteligencji małp. Nie można wykluczyć, że kiedyś nadejdzie moment, gdy szympansy staną się dla nas równorzędnym przeciwnikiem w walce o przetrwanie. Już teraz niektóre małpy całkiem dobrze radzą sobie z obsługą smartfona, o czym świadczyć może poniższy film: