Symulacje wykazały, że podróż w czasie jest możliwa na poziomie kwantowym

Źródło: 123rf.com

Wbrew powszechnym twierdzeniom niektórzy naukowcy uważają, że podróże w czasie są możliwe. Najnowsze symulacje nad fotonami, przeprowadzone przez fizyków z University of Queensland, zdają się popierać tą teorię.

Tzw. paradoks dziadka jest twierdzeniem które ma udowadniać iż podróże w czasie są niemożliwe. Najczęściej podaje się następujący przykład: jeśli ktoś podczas podróży w czasie wstecz zabije własnego dziadka przed poczęciem swego ojca, to ten ktoś się nie narodzi. Skoro się nie narodzi to nie odbędzie podróży w czasie i nie zabije własnego dziadka, więc się narodzi i zabije własnego dziadka. Mamy więc twierdzenie paradoksalne. Niektórzy uważają jednak, że sprzeczność ta jest tylko pozorna.

Fizycy przeprowadzając symulację badali dwa możliwe rezultaty dla podróżującego w czasie fotonu. W pierwszym przypadku, pierwszy foton cofnąłby się w czasie za pomocą tunelu czasoprzestrzennego (tzw. wormhole) i dokonałby interakcji z jego poprzednią wersją. W drugim przypadku, drugi foton przemierzałby przez normalną czasoprzestrzeń ale oddziaływałby z fotonem, który utknął w zamkniętej pętli czasu. Analizując drugi foton, udało się również zbadać zachowanie pierwszego fotonu.

Wyniki badania dały naukowcom do zrozumienia iż podróże w czasie są możliwe, przynajmniej na poziomie kwantowym. Nie ma jednak pewności, czy taką podróż mogłyby odbyć większe cząsteczki czy nawet całe grupy cząsteczek, natomiast odbywanie podróży w czasie przez człowieka pozostaje wielką zagadką. Spodziewać się więc można kolejnych badań w tym kierunku.

Źródło: Nature Communications