Stworzono kosmiczne klocki do budowy baz księżycowych

Źródło: Księżyc, bazy księżycowe, kosmos, nowa technologia

W ramach nowych badań zespół naukowców opracował technologię wytwarzania struktur przypominających cegły, któe mogłyby być wykorzystywane na powierzchni Księżyca. Materiałem do produkcji takich cegieł jest sama ziemia księżycowa, bakterie oraz ziarna guar, z których wytwarza się żywicę. Autorzy zauważają, że te „kosmiczne cegły” mogłyby ostatecznie posłużyć do budowy budynków dla osadników na powierzchni Księżyca.

Koszt wyniesienia jednego kilograma materiału w kosmos to około 20 tysięcy dolarów. Proces opracowany przez naukowców obejmuje użycie mocznika - który może być wytwarzany z ludzkiego moczu - i gleby księżycowej jako surowców do materiałów konstrukcyjnych wytwarzanych na Księżycu. Autorzy podkreślają, że to znacznie obniży koszty.

„W tej pracy wykorzystaliśmy podejścia z dwóch różnych dziedzin wiedzy - biologii i inżynierii mechanicznej” - powiedział Aloke Kumar, adiunkt na Wydziale Inżynierii Mechanicznej Indyjskiego Instytutu Nauki i jeden z autorów dwóch nowych badań opublikowanych niedawno na ten temat

Niektóre bakterie są zdolne do wytwarzania minerałów w wyniku procesów życiowych. Sporosarcina pasteurii wytwarza krystaliczny węglan wapnia z materiałów zawierających wapń i mocznika. W swojej pracy Kumar i współpracownicy zmieszali księżycową glebę i bakterie, dodali źródła wapnia i mocznika, a następnie żywicę ekstrahowaną z ziaren guar, aby zwiększyć wytrzymałość materiału poprzez wytwarzanie węglanu wapnia przez bakterie. Otrzymany produkt miał znaczące właściwości wytrzymałościowe i nadawał się do przetwarzania w celu uzyskania produktów formowanych - zauważyli autorzy.

Badania zostały opublikowane w czasopismach PLOS One i Ceramics International.