Stwierdzono ryzyko przebudzenia starożytnych wirusów z powodu topnienia wiecznej zmarzliny

Źródło: pixabay.com

Naukowcy z Rosyjskiej Akademii Nauk (RAN), uważają, że rozmarzająca wieczna zmarzlina stanowi zagrożenie epidemiologiczne. Zamrożona wieczna zmarzlina z powodu ocieplenia klimatu może prowadzić do pojawienia się na Ziemi części starożytnych ekosystemów, w tym dawno uśpionych wirusów.

Ponad 10% terytorium Rosji to wieczna zmarzlina. Są to skały, i złoża - głównie metanu - zamrożone miliony lat temu. W związku z tym wraz z rozmarzaniem tego obszaru można pozyskać to wszystko, co kiedyś było częścią ekosystemu. A był on ogromny z mamutami, wołami piżmowymi, wełniastymi nosorożcami, a także ich własnymi chorbami wirusowymi.

Eksperci z RAN odkrywają w obszarze arktycznym kolejne nowe rozmrożone wirusy, które na szczęście dotychczas nie wywołują wpływu na ludzi. Zwrócono uwagę, że są prowadzone wykopaliska potwierdzające, że w starożytności na terenie dzisiejszej Syberii dochodziło do epidemii powodujących masowe zgony.

Ponadto w szczątkach mamutów znajdowano trujący wąglik. Z tego powodu zmiany klimatu w Jakucji - i w innych rejonach arktycznych gdzie dochodzi do anomalnego wzrostu temperatury -  zwiększają ryzyko emisji wąglika z miejsc pochówku zwierząt i wydostania się starożytnych bakterii oraz wirusów.