Sonda Voyager 2 znalazła się na granicy Układu Słonecznego

Źródło: NASA/JPL-Caltech

Już niebawem sonda kosmiczna Voyager 2 stanie się drugim ziemskim obiektem w historii, który opuści granice Układu Słonecznego. Bliźniak sondy, Voyager 1, rozpoczął swoją podróż w 1977 roku i pozostaje operacyjny, pomimo ponad 40 lat podróży kosmicznej.

Pierwotna misja zakładała przelot niedaleko czterech gigantów gazowych – Jowisza, Saturna, Urana oraz Neptuna. Było to możliwe dzięki rzadkiej konfiguracji planetarnej, która ma miejsce tylko raz na 175 lat. Okazało się więc, że to szansa, której NASA nie mogła przegapić.

Sześć lat temu, Voyager 1 stał się pierwszym z dwóch statków kosmicznych, które opuściły granice Układu Słonecznego. Teraz wszystko wskazuje na to, że niebawem dołączy do niego sonda Voyager 2.

Od końca sierpnia, instrument mierzący promieniowanie kosmiczne w sondzie wykazał wzrost wartości promieniowania o około 5%” – poinformowała NASA.

Voyager 1 wykrył podobny wzrost promieniowania około trzech miesięcy przed przejściem przez heliopauzę – teoretyczną granicę, na której wiatr słoneczny jest zatrzymywany przez ośrodek międzygwiezdny.

Dokładna data opuszczenia Układu Słonecznego nie jest jednak znana. – „W nadchodzących miesiącach będziemy obserwować sondę, jednak obecnie wciąż nie wiemy, kiedy dotrze ona do heliopauzy.” – dodał Ed Stone, naukowiec z zespołu projektowego Voyager.