Rośliny mogą być uprawiane w przestrzeni kosmicznej, zapewniając więcej składników odżywczych

Źródło: dreamstime.com
Naukowcy opracowali nową metodę, która pozwala roślinom produkować większe ilości zeaksantyny. Związek ten ma istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku oraz chroni oczy astronautów przed szkodliwym promieniowaniem.

Zeaksantyna znajduje się w siatkówce oka, w tzw. plamce żółtej, która odpowiada za ostrość oraz jakość widzenia w ciemności. Związek naturalnie występuje w żywności pochodzenia roślinnego. Barbara Demmig-Adams z Uniwersytetu w Boulder w stanie Kolorado zastanawiała się, w jaki sposób można zwiększyć produkcję zeaksantyny bez ingerencji w geny roślin.

Jak się okazało, najlepszym sposobem było zastosowanie jasnych impulsów światła. W trakcie badań, porównano dwa rodzaje natężenia światła oraz ich wpływ na roślinę - jaśniejsze światło, zmniejszające wielkość danej rośliny ale zwiększające produkcję zeaksantyny, oraz drugie bardziej optymalne światło, powodujące szybszy wzrost.

Zaobserwowano, że roślina pod wpływem pięciominutowych intensywnych impulsów świetlnych, stosowanych kilka razy w ciągu dnia, zaczęła produkować nawet 5-krotnie większe ilości zeaksantyny, przy czym sama roślina pozostała nieuszkodzona. Dzięki tej metodzie, rośliny mogą być uprawiane w przestrzeni kosmicznej, zapewniają niezbędne składniki odżywcze dla astronautów.

Źródło: http://www.gizmag.com/plants-grown-space-nutrition/31092/