Rosja chce zbudować luksusowy hotel na stacji ISS

Źródło: NASA

Już wkrótce turystyka kosmiczna stanie się rzeczywistością. Korporacje takie jak SpaceX, Virgin Galactic czy Blue Origin chcą zaoferować niezwykłe loty w kosmos, które początkowo będą oczywiście zarezerwowane wyłącznie dla najbogatszych. Również sam lot nie będzie przypominał podróży luksusowym samolotem - przynajmniej nie na początku.

Wśród licznych projektów na turystykę kosmiczną pojawił się właśnie nowy - rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos proponuje zbudować luksusowy hotel na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Bogacze decydujący się na lot w kosmos będą mogli wynająć na stacji bardzo drogi pokój z nieziemskimi widokami.

Hotel ten miałby oferować prywatne kabiny z wielkimi oknami, łazienki, dostęp do siłowni i internetu. Dwutygodniowy pobyt ma kosztować 40 milionów dolarów za osobę, lecz za odpowiednią dopłatą można uzyskać dostęp do wyjątkowej atrakcji - za dodatkowe 20 milionów dolarów można wydłużyć pobyt w kosmicznym hotelu o dwa tygodnie z opcją wykonania spaceru kosmicznego.

Źródło: Anatoly Zak/Russianspaceweb.com

W tym celu planuje się zbudować dodatkowy 20-tonowy moduł o długości 15,5 metra, który mógłby zostać podłączony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zawierałby łącznie cztery pomieszczenia sypialniane oraz dwie stacje medyczne i higieniczne. Z wyglądu ma przypominać moduł NEM-1, który powstaje obecnie do celów naukowych.

Źródło: Anatoly Zak/Russianspaceweb.com

Moduł NEM-2 ma zostać zbudowany przez rosyjskie przedsiębiorstwo kosmiczne RKK Energia i może pochłonąć od 279 do 446 milionów dolarów. Aby łatwiej było sfinansować jego budowę, RKK Energia planuje pobierać wstępne opłaty od pierwszych klientów. Projekt jest jednak na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Przedsiębiorstwo szacuje, że kosmiczny hotel może powstać najwcześniej za 5 lat. Zatem moduł zostanie podłączony do stacji ISS w 2022 roku lub później. Największym problemem dla tego projektu jest poważne ograniczenie czasowe, ponieważ Międzynarodowa Stacja Kosmiczna prawdopodobnie będzie finansowana tylko do 2028 roku. Kosmiczny hotel musi zatem powstać jak najszybciej, jeśli ma przynieść jakiekolwiek zyski.