Rekiny wykorzystują ziemskie pole magnetyczne jako GPS

Źródło: 123rf.com

Naukowcy odkryli, że rekiny wykorzystują pole magnetyczne Ziemi jako rodzaj naturalnego GPS do nawigacji na długich dystansach po oceanach świata. Biolodzy morscy stwierdzili, że ich eksperymenty w laboratorium z małym gatunkiem rekina potwierdzają długotrwałe spekulacje, że rekiny wykorzystują pole magnetyczne jako środek nawigacji - zachowanie takie było już obserwowane u innych zwierząt morskich, takich jak żółwie morskie.

Najnowsze badanie, opublikowano w czasopiśmie Current Biology. Rzuca ono również światło na to, dlaczego rekiny potrafią przekraczać morza i odnajdywać drogę powrotną, aby pożywić się, rozmnażać i rodzić. Już wcześniej wiedziano, że rekiny mogą reagować na pola magnetyczne, ale dotychczas nie udowodniono, że używają go jako pomocy w nawigacji. Rekiny mogą pokonać 20 tys. kilometrów i trafić spowrotem w to samo miejsce.

Pytanie, w jaki sposób rekiny dokonują migracji na duże odległości, intrygowało badaczy od wielu lat. Uważano, że rekiny odbywają podróże po otwartym oceanie, gdzie napotykają kilka obiektów fizycznych, takich jak korale, służących im jako punkty orientacyjne teraz wiadomo, że rekiny po prostu stosują swój własny GPS.