Radioteleskop RATAN-600 odebrał tajemniczy sygnał z gwiazdozbioru Herkulesa

Radioteleskop RATAN-600 - źródło: SAO RAS

Z okolicy gwiazdy HD164595, znajdującej się w odległości 94 lat świetlnych od Ziemi, coś wyemitowało bardzo dziwny sygnał, który może nie być pochodzenia naturalnego. Niezwykły sygnał odebrali astronomowie, korzystający z radioteleskopu RATAN-600 zlokalizowanego w Rosji.

Naukowcy nauczeni ostrożności w ferowaniu wyroków na temat natury zjawisk, których nie rozumieją, nie są skorzy do przyznania, że może to być dowód istnienia inteligentnej cywilizacji, ale dodają, że nie jest to zupełnie wykluczone.

Gwiazdozbiór Herkulesa, w którym znajduje się owa anomalia, jest znany aż od starożytności. Eksperci przyznają, że od odkrycia, dokonanego 15 maja bieżącego roku, minęło za mało czasu, aby w odpowiedni sposób przetworzyć pozyskane dane i asekurancko stwierdzają, że nie można jeszcze przesądzać o jego sztucznym pochodzeniu.

Jednak tematem zainteresowała się organizacja SETI, powołana do prowadzenia poszukiwań innych istot inteligentnych we Wszechświecie. Anomalia ta będzie przedmiotem analiz podczas stałego komitetu IAA SETI, który został zaplanowany na 27 września bieżącego roku.

Specjaliści zwracają uwagę, że gwiazda HD164595 jest praktycznie tych samych rozmiarów co nasze Słońce i powstała mniej więcej w tym samym czasie. Na dodatek analizy widmowe wskazują, że może mieć podobny skład chemiczny. Ustalono też dotychczas, że orbituje wokół niej przynajmniej jedna planeta, gazowy gigant wielkości Neptuna. Można oczekiwać, że znajdują się tam też planety skaliste, a wtedy, kto wie, może zdołało tam też powstać życie.