Pszczoły mogły wymrzeć razem z dinozaurami, twierdzą badacze

Źródło: www.dreamstime.com
Jak obecnie wiadomo, pszczoły wymierają w zastraszającym tempie na całym świecie. Tymczasem według najnowszego badania, opublikowanego w czasopiśmie PLOS ONE, owady te niemal całkowicie wymarły 65 milionów lat temu wraz z dinozaurami.

Grupa australijskich i amerykańskich naukowców stworzyła model masowego wymierania pszczół z podrodziny zadrzechni (Xylocopinae), które miało miejsce między ostatnim okresem ery mezozoicznej (Kreda) a okresem ery kenozoicznej (Paleogen). Do badań wykorzystano tak zwaną technikę molekularnej filogenetyki. Analizując DNA czterech grup spośród 230 gatunków wymienionych wyżej pszczół na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy, uczeni dostrzegli wyraźne dowody na masowe wymieranie, jakie miało miejsce w tamtym okresie.

Autor badania, Sandra Rehan z Uniwersytetu w New Hampshire twierdzi, że doszło wtedy do wielkich zmian w tych czterech grupach pszczół w tym samym czasie, kiedy wyginęły dinozaury. Jej zdaniem, gdyby udało się wyjaśnić co się wtedy dokładnie stało, ludzkość prawdopodobnie będzie wiedziała jak chronić pszczoły przed ich obecnym wymieraniem.

Kilka miesięcy temu naukowcy opracowali małego, latającego robota, którego zaprezentowano na poniższym nagraniu. "Zrobotyzowane owady" tego typu, jeśli można je w ogóle tak nazwać, mają zastąpić pszczoły w przyszłości, gdyby całkowicie wymarły. Wygląda to jednak tak, jakby uratowanie tych owadów było niemożliwe do wykonania, bądź też po prostu nieopłacalne. Według niektórych badań, pszczoły wymierają ze względu na szkodliwe pestycydy, które nadal są rozpylane i jakoś nikomu się nie śpieszy, żeby to powstrzymać.

Źródło: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0076683