Przełomowa metoda pozwala wydobywać german z roślin

Źródło: Public domain
German to pierwiastek który posiada bardzo szerokie zastosowanie w elektronice i choć można go znaleźć w glebie na całym świecie, pozyskanie go jest niezwykle trudne. Na szczęście naukowcy z niemieckiego Uniwersytetu Przemysłu Wydobywczego i Technologii we Freiburgu opracowali przełomową technikę, która odmieni ten stan rzeczy.

Jak wyjaśnia profesor biologii Hermann Heilmeier, uprawianie roślin energetycznych, takich jak słoneczniki czy kukurydza, pozwala wydobyć pierwiastki prosto z gleby. W tym przypadku mówimy o wydobyciu germanu, który ma duże znaczenie w elektronice. Wymienione rośliny są przez niemieckich naukowców wykorzystywane w tzw. fitogórnictwie.

Polikrystaliczny german - źródło: Jurii/images-of-elements.com/CC

Profesor Martin Bertau, chemik który zajmuje się wydobywaniem wspomnianego pierwiastka dodaje, że ich ziemia posiada duże ilości rudy cynku i mają duże hałdy, przez które przepływa woda bogata w german. Hodowane przez naukowców rośliny podlewane są tą cieczą. German gromadzi się w ich tkankach, po czym rośliny poddawane są procesowi fermentacji dzięki czemu udaje się go pozyskać.

Projekt jest sam w sobie dość opłacalny, ponieważ z roślin produkowany jest biogaz a przy okazji naukowcy otrzymują cenny pierwiastek jakim jest german. Należy dodać, że proces jest jeszcze w fazie eksperymentalnej - badacze otrzymują tylko kilka miligramów germanu na litr. Jeśli uda się wydobywać co najmniej 1 gram, projekt stanie się opłacalny w skali przemysłowej ale zespół uczonych zapewnił już, że wie jak zwiększyć skalę jego wydobycia.

Źródło: http://www.reuters.com/article/2015/09/07/us-germany-germanium-plants-idUSKCN0R71BY20150907