Prehistoryczni ludzie i hieny opuścili Afrykę w tym samym czasie

Źródło: pixabay.com

Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym Science Advances dowodzi, że prehistoryczne hieny i ludzie mają ze sobą wiele wspólnego. Okazuje się że nasi przodkowie oraz prehistoryczne hieny dzielą wzorce migracji. Wyniki tego badania przyczynią się do głębszego zrozumienia świata z przed 2 milionów lat.

Naukowcy odkryli, że prehistoryczni ludzie i hieny opuścili Afrykę mniej więcej w tym samym czasie (około 2 milionów lat temu). Podobnie jak ludzie, hieny plamiste miały rozległy i złożony system migracji między kontynentami. Widać to w zbiegu genów między Afryką a Eurazją. Genetyka zsekwencjonowała całe genomy zarówno współczesnej hieny jak i jej cętkowanej odmiany żyjącej w Afryce, oraz skamieniałości wymarłych hien jaskiniowych z Europy i Azji.

Wcześniej uważano, że hiena cętkowana i jaskiniowa tworzy blisko spokrewnioną linię ewolucyjną. Dzięki postępowi technologicznemu naukowcy byli w stanie uzyskać znacznie więcej danych genetycznych i wykazać, że to mieszanie genetyczne jest ograniczone. W ten sposób naukowcy ujawnili, że starożytne oddzielenie dwóch gatunków nastąpiło mniej więcej w tym samym czasie, gdy pierwotni ludzie opuścili Afrykę po raz pierwszy.

Jest to zgodne z hipotezą, że migracja zwierząt może nastąpić w pewnych skokach, podczas których kilka gatunków migruje prawie jednocześnie. Być może stało się tak w odpowiedzi na zmiany klimatu, jest to zaledwie jedna z opcji. Zdaniem ekspertów, wyniki doskonale ilustrują możliwości analizy paleogenomu. Badanie opisuje także nowe aspekty tego kiedy i jak zwierzęta przemieszczały się między kontynentami w czasach prehistorycznych.