Potężny radioteleskop MeerKAT odkrył 1300 nowych galaktyk

Źródło: Mike Peel/CC-BY-SA-4.0

Radioteleskop MeerKAT działa obecnie przy zaledwie jednej czwartej potencjału, ale już udało się ujawnić 1300 galaktyk w małym zakątku Wszechświata, w którym dotychczas znanych było tylko 70.

Obecnie zostało formalnie zatwierdzonych 16 z 32 talerzy niesamowitego radioteleskopu, który znajduje się w Republice Południowej Afryki. Reszta zostanie zintegrowana w przyszłym roku w międzynarodowym Square Kilometre Array – sieci radioteleskopów SKA – która będzie miała zdumiewającą liczbę 3000 talerzy rozmieszczonych na powierzchni kilometra kwadratowego w kilku krajach.

Obrazy wytwarzane przez Meerkat są o wiele lepsze niż moglibyśmy się spodziewać. Ten radioteleskop tylko w jednej czwartej swoich pełnych możliwości jest już najlepszym radioteleskopem na półkuli południowej. W szczytowym okresie, będzie on 10000 razy silniejszy niż jakikolwiek inny porównywalny instrument i da nam niespotykany dostęp do informacji na temat wybuchających gwiazd, czarnych dziur, ciemnej energii i początków Wszechświata – powiedział główny naukowiec SKA w RPA, Fernando Camilo.

„To pierwszy raz, kiedy afrykańska grupa krajów będzie gospodarzem globalnej infrastruktury naukowej o takim charakterze. Budujemy razem globalną infrastrukturę dla świata" – powiedział minister Nauki i Technologii RPA, Naledi Pandor.

Źródło: SKA Project Development Office and Swinburne Astronomy Productions/CC BY-SA 3.0

Naukowcy z 45 różnych krajów wykonali plany wykorzystania Meerkat między 2017 i 2022 r.