Podróże szybsze niż światło mogą być osiągalne

Źródło: Kadr z Youtube

Od dziesięcioleci marzyliśmy o odwiedzeniu innych systemów gwiezdnych. Jest tylko jeden problem - są tak daleko, że normalny lot kosmiczny zajęłoby dziesiątki tysięcy lat, aby dotrzeć nawet do najbliższego. Jednak fizycy nie należą do ludzi, którzy łatwo się poddają. Daj im niemożliwe marzenie, a dadzą Ci niesamowity, hipotetyczny sposób na jego spełnienie.

W badaniu z 2021 r. przeprowadzonym przez fizyka Erica Lenza z Uniwersytetu w Getyndze w Niemczech możemy znaleźć akceptowalne rozwiązanie tego dylematu, które może okazać się bardziej wykonalne niż inne potencjalne napędy warp. Dziedzina ta przyciąga wiele błyskotliwych pomysłów, z których każdy oferuje inne podejście do rozwiązania zagadki podróży szybszych od światł i uzyskania środków do wysłania czegokolwiek w kosmos z prędkością ponadświetlną.

W fizyce konwencjonalnej, zgodnie z teoriami względności Alberta Einsteina, nie ma rzeczywistego sposobu na osiągnięcie lub przekroczenie prędkości światła, która jest niezbędna dla każdej podróży mierzonej w latach świetlnych. Nie powstrzymało to jednak fizyków przed próbami złamania tego uniwersalnego ograniczenia prędkości.

Jeśli dla materii przekraczanie prędkości światła zawsze będzie wielkim zakazem, to nie ma takiej reguły dla samej czasoprzestrzeni. W rzeczywistości odległe zakątki wszechświata już rozszerzają się szybciej niż światło może mu kiedykolwiek dorównać. Aby w ten sposób zagiąć mały bąbel przestrzeni do celów transportowych, musimy rozwiązać równania względności, aby uzyskać gęstość energii mniejszą niż pustka przestrzeni. Chociaż ten rodzaj ujemnej energii istnieje w skali kwantowej, akumulowanie wystarczającej „ujemnej masy” jest nadal domeną egzotycznej fizyki.

Oprócz ułatwiania innych rodzajów abstrakcyjnych możliwości, takich jak tunele czasoprzestrzenne i podróże w czasie, ujemna energia może pomóc w stworzeniu tak zwanego napędu warp Alcubierre. Ta spekulatywna koncepcja wykorzystuje negatywne zasady energii, aby zakrzywić przestrzeń wokół hipotetycznego statku kosmicznego, umożliwiając mu wydajną podróż szybciej niż światło bez naruszania konwencjonalnych praw fizycznych, ale z powodów przedstawionych powyżej nie możemy mieć nadziei na dostarczenie tak fantastycznego źródła paliwa. Ale co by było, gdyby można było w jakiś sposób osiągnąć podróże szybsze od światła, które nie byłyby sprzeczne z teorią względności Einsteina i nie wymagałyby egzotycznej fizyki, której fizycy nigdy wcześniej nie widzieli?

W swojej najnowszej pracy Lenz proponuje jeden taki sposób, dzięki temu, co nazywa nową klasą ultraszybkich solitonów - rodzaju fali, która zachowuje swój kształt i energię poruszając się ze stałą prędkością (w tym przypadku większą od prędkości światła). Według obliczeń teoretycznych Lenza te ultraszybkie rozwiązania solitonowe mogą istnieć w ramach ogólnej teorii względności, a ich źródłem jest wyłącznie dodatnia gęstość energii, czyli nie ma potrzeby rozważania egzotycznych źródeł o ujemnej gęstości energii, które nie zostały jeszcze zweryfikowane.

Przy wystarczającej ilości energii konfiguracje tych solitonów mogą funkcjonować jako „pęcherzyki osnowy” zdolne do ruchu ponadświetlnego i teoretycznie umożliwiać obiektowi przejście przez czasoprzestrzeń będąc osłoniętym przed ekstremalnymi siłami pływowymi. Jest to imponujący wyczyn fizyki teoretycznej, chociaż ilość wymaganej energii oznacza, że ​​taki napęd warp jest nadal tylko hipotetyczną możliwością.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Classical and Quantum Gravity.