Pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem już kursuje w Niemczech

Kategorie: 

Źródło: Alstom

Pociąg, pracujący na wodorowych ogniwach paliwowych, zaczął przewozić pasażerów w Niemczech. Jest bardziej ekologiczny, cichy i tańszy w eksploatacji niż pociąg z napędem typu diesel. 

 

Pociągi Coradia iLint to dzieło francuskich inżynierów z firmy Alstom. Po raz pierwszy twórcy zaprezentowali je na wystawie InnoTrans w Berlinie w 2016 roku. Teraz dwa pociągi kursują już regularnie na trasie o długości 100 km w północnych Niemczech.

 

Pociągi są pomalowane na niebiesko, mogą pomieścić 300 pasażerów. Ogniwa paliwowe w Coradia iLint wytwarzają energię elektryczną podczas reakcji związków wodoru i tlenu. Jako skutek procesów wytwarzana jest tylko woda i para. Nadmiar energii ładuje akumulatory litowo-jonowe zainstalowane w pociągu. To z nich zasilane są wszystkie systemy pokładowe i silniki elektryczne. 

 

Coradia iLint może przejechać około 1000 kilometrów na jednym zbiorniku z wodorem. Prędkość, którą może osiągnąć pociąg, wynosi 140 kilometrów na godzinę, co jest równe prędkości konwencjonalnych pociągów z silnikami wysokoprężnymi.

 

Zgodnie z umową, Alstom ma wyprodukować do 2021 roku kolejne 14 pociągów wodorowych dla Dolnej Saksonii. Nową technologią zainteresowane są również inne niemieckie landy. Przekonuje fakt, że jest to przyjazna dla środowiska forma transportu zbiorowego. 

Firma Alstom przedstawia swoje pociągi jako bardziej przyjazne środowisku i cichsze alternatywy dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, które nadal są stosowane na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Dla wielu miast, które próbują walczyć z zanieczyszczeniem powietrza, Coradia iLint wydaje sie atrakcyjną opcją. 

 

Jedyną wadą tych pociągów jest ich koszt oraz koszty utrzymania specjalnych stacji napełniania wodorem. Do tej pory tankowanie oleju napędowego jest znacznie tańsze niż napełnianie wodorem. Poza tym, koszt zakupu Coradii iLint jest wyższy niż w przypadku pociągów konwencjonalnych.

 

Mimo to, zakupem wodorowych pociągów zainteresowane są inne kraje, jak Wielka Brytania, Holandia, Dania, Norwegia, Włochy i Kanada. Dlatego firma Alstom liczy na duże zamówienia. Jeśli chodzi o kraj powstania tej technologii, czyli Francję, uruchomienie pierwszych pociągów wodorowych nastąpi nie wcześniej niż w 2022 roku.

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Komentarze

Portret użytkownika r.abin

Pociąg jest "nowinką

Pociąg jest "nowinką techniczną", a o "ekologiczności", bym raczej nie mówił. Wyższy koszt eksploatacji (ogniwa i ciśnieniowe zbiorniki też kosztują) świadczą o niższym wskaźniku. Szwedzcy uczeni, udowodnili np - że koszt wytwarzania paneli fotowoltaicznych jest równy cenie uzyskanej energii. O ekologiczności będzie można mówić, gdy powszechne będzie przesyłanie (taniej termojąrowej) energii - w postaci wodoru , z późniejszą transformacją w ogniwach - u odbiorcy

Skomentuj