Opracowano nową metodę diagnozowania raka, opartą o białka wytwarzane przez pasożyty malarii

Źródło: pixabay.com

Duńscy naukowcy stworzyli nowe badanie krwi, które umożliwia dokładne wykrywanie wielu rodzajów raka, w różnych stadiach rozwoju. Co zaskakujące, test został opracowany dzięki chorobie pasożytniczej – malarii.

Białko naturalnie wytwarzane przez pasożyty malarii z łatwością wiąże się z białkiem, które jest obecne aż w 95% komórek rakowych. Stąd naukowcy wpadli na pomysł, aby stworzyć syntetyczną wersję białka malarii o nazwie rVAR2, które efektywnie wykrywa komórki nowotworowe wśród zdrowych komórek organizmu.

Choć skuteczność testu musi zostać jeszcze dokładnie zweryfikowana podczas dużych badań, to dotychczasowe wyniki sugerują, że może być to jedna z najefektywniejszych metod diagnostyki nowotworów. Szczególnie ważnym aspektem w tej kwestii pozostaje fakt, że badanie może diagnozować raka we wczesnych etapach jego rozwoju, a zatem dawać pacjentom większe szanse na przeżycie.

Naukowcy informują, że opracowany przez nich test skutecznie wychwytuje komórki raka piersi, prostaty, jelita grubego, płuc, wątroby, trzustki, kostniakomięsaka oraz czerniaka w pierwszym, drugim, trzecim oraz czwartym stadium rozwoju. Co więcej, można także określić, czy nowotwór jest względnie agresywny, a więc lepiej dostosować formę leczenia.