Okazało się, że nie doceniono wpływu popiołu wulkanicznego na ziemski klimat

Źródło: 123rf.com

Ustalono, że nie doceniono wpływu popiołu wulkanicznego na ziemski klimat. Taka przynajmniej jest konkluzja naukowców z University of Colorado, którzy badali konsekwencje erupcji wulkanu Kelut na indonezyjskiej wyspie Jawa. MIała ona miała miejsce w 2014 roku.

Na podstawie uzyskanych danych i symulacji komputerowych naukowcy odkryli, że popiół wulkaniczny może pozostawać w atmosferze znacznie dłużej niż wcześniej sądzono. Nawet przez kilka miesięcy, w zależności od siły erupcji. Naukowcy zbierali dane o składzie atmosfery przez kilka miesięcy po erupcji Kelut. Analizy wykazały, że miesiąc później w powietrzu znajdowało się wiele ciężkich cząstek, które w rzeczywistości były popiołem.

Od dawna wiadomo, że erupcje wulkanów mają duży wpływ na klimat. Wynika to głównie z uwalniania cząstek bogatych w siarkę, które dostają się wysoko w atmosferze i mogą blokować promienie słoneczne przed dotarciem do Ziemi. Ale teraz, po raz pierwszy, naukowcy twierdzą, że popiół wulkaniczny może również odgrywać dużą rolę w efekcie chłodzenia naszej planety.

Jak dotąd badacze nie są w stanie z całą pewnością stwierdzić, w jaki sposób odkryty przez nich popiół wulkaniczny pozostaje w atmosferze przez długi czas i może wpływać na klimat. Uważają jednak, że może to potencjalnie pomóc ochłodzić planetę, a także zrozumieć problemy biegunów, gdzie mogą się nagle rozpocząć reakcje chemiczne prowadzące do zniszczenia warstwy ozonowej. Jeśli to prawda okaże się, że walka z freonami, swoisty pilotaż obecnej walki z CO2, była również zupełnie bez sensu.