Odnaleziono największego płaza na świecie

Źródło: kadr z YouTube

Naukowcy odkryli nowy gatunek salamandry, który z dużym prawdopodobieństwem można uznać za największego płaza na świecie. Odkrycie jest częścią większego projektu, mającego na celu zbadanie różnorodności chińskich salamander.

W poniedziałek w czasopiśmie naukowym Ecology and Evolution ukazało się szczegółowe studium, opisujące nowy gatunek płaza. Gigantyczne salamandry zamieszkiwały niegdyś terytoria w środkowych, południowych i wschodnich Chinach.

Gatunek, którego łacińska nazwa to Andrias davidianus, osiągał średnio długość około 1,1 metra i ważył niemal 50 kg. Obecnie dzikie populacje tych zwierząt są już praktycznie wymarłe. Zdobycie szczegółowych informacji na ich temat może pomóc w uratowaniu ostatnich przedstawicieli gatunku oraz pozostałych płazów.

Dotychczas naukowcy przebadali 17 okazów, znajdujących się w muzeach i pobrali próbki tkanek dzikich salamander. Najważniejszym odkryciem było znalezienie Andrii sligoi, gigantycznej salamandry, która przez 74 lata przebywała w jednym z londyńskich muzeów.

Badaczom udało się ustalić, że zwierzę za swojego życia, czyli w latach 20. i 30. XX wieku, było jedną z atrakcji ogrodu zoologicznego w stolicy Anglii. Salamandra musiała trafić na Wyspy z południowej części Chin, czyli naturalnego środowiska dla tych płazów.

Nowe badania potwierdzają, że Andria sligoi znacznie różniła się od innych salamander. Naukowcy skłaniają się ku tezie, że długi na ponad 1,8 metra płaz był największym przedstawicielem swojego gatunku. W wyniku badań wyróżniono trzy odrębne podgatunki gigantycznych salamander: davidianus, sligoi oraz trzeci, który nie posiada jeszcze nazwy, ponieważ znany jest tylko z pobranych próbek tkanek. Wszystkie trzy grupy są pod pewnymi względami unikalne i bardzo różnią się od siebie pod kątem struktury genetycznej.

Główny autor badań, Samuel Turvey z Instytutu Zoologii w Londynie, uważa, że poszczególne gatunki salamander kształtowały się w różnych okresach, co wpłynęło na różnice w ich fizjologii:

Chińskie gatunki salamander pojawiły się po raz pierwszy w okresie od 3,1 do 2,4 miliona lat temu. W tym czasie dochodziło do formowania się pasm górskich w Chinach, a Płaskowyż Tybetański gwałtownie się rozrastał, co mogło doprowadzić do wyizolowania poszczególnych gatunków, które w innym środowisku przeszły własny, indywidualny proces ewolucji.

Olbrzymie salamandry były niegdyś wykorzystywane w południowych Chinach do celów leczniczych oraz spożywczych. Spadek ich populacji jest w głównej mierze spowodowany licznymi polowaniami. Obecnie salamandry znaleziono jedynie w czterech spośród 97 regionów Chin. Londyńskie zoo jest domem dla czterech gigantycznych płazów, przechwyconych podczas próby nielegalnego importu w 2016 roku.