Odkryto nowy gatunek roślin, pochłaniający ogromne ilości metali ciężkich

Foto: Edwino Fernando
W zachodniej części wyspy Luzon, należącej do Filipin, odkryto nowy gatunek roślin, który jest w stanie pochłaniać ogromne ilości metali ciężkich. Rośliny te otrzymały nazwę Rinorea niccolifera.

Rośliny zostały odkryte przez zespół naukowców z Uniwersytetu Filipińskiego (UP), któremu przewodził profesor Edwino Fernando. Rinorea niccolifera posiada zdolność do absorbowania niklu w ilości do 18 tysięcy ppm - jest to nawet tysiąc razy więcej niż w przypadku większości roślin.

Jak dowiadujemy się od odkrywców, zdolność do akumulowania wielkich ilości niklu jest bardzo rzadkim zjawiskiem. Na całym świecie zidentyfikowano dotychczas około 450 gatunków tego typu roślin. Rinorea niccolifera została odkryta w zachodniej części wyspy Luzon, gdzie gleba jest bogata w metale ciężkie.

Rośliny posiadające niezwykłą zdolność do wchłaniania ogromnych ilości metali ciężkich mogą zostać wykorzystane do fitoremediacji i fitoekstrakcji. Pierwszy termin odnosi się do oczyszczania środowiska z zanieczyszczeń, drugi natomiast oznacza wydobywanie metali ciężkich z gleby.

Źródło: http://www.pensoft.net/news.php?n=384&SESID=def131a9ecff89c651723c2d542ddd1f