Odkrycie egzotycznej materii kwarkowej rewolucjonizuje rozumienie wszechświata

Źródło: NASA

Gwiazdy neutronowe, gigantyczne obiekty kosmiczne powstałe w wyniku zapadnięcia się gwiazdy na koniec jej żywotności, są najgęstsze obiektami we wszechświecie. Przypuszcza się, że mogą zawierać egzotyczne jądro materii kwarkowej. Niedawne odkrycie zespołu badawczego z Chińskiej Akademii Nauk potwierdza tę teorię, dostarczając fascynujących informacji na temat skomplikowanej struktury tych niezwykłych gwiazd.

Naukowcy, korzystając z danych dotyczących masy i promienia gwiazdy neutronowej, fal grawitacyjnych z połączeń podwójnych gwiazd neutronowych oraz teoretycznych ograniczeń wynikających z obliczeń chromodynamiki kwantowej, dokładnie zbadali strukturę równania stanu gęstej materii. Wykorzystując metody statystyczne, odkryli, że struktura szczytowej prędkości dźwięku w równaniu stanu pojawia się tam, gdzie gęstość jest poniżej gęstości centralnej masywnej gwiazdy neutronowej. To niemonotoniczne zachowanie sugerowało, że mamy do czynienia z czymś więcej niż czystą materią hadronową.

Naukowcy potwierdzili istnienie egzotycznego jądra w gwiazdach neutronowych, które jest większe niż 0,98 razy najmasywniejsza z nich. Ich ilościowa analiza wykazała, że stan w centrum najmasywniejszej gwiazdy neutronowej jest bardziej miękki niż typowa materia hadronowa, co sugeruje, że obecność znacznego egzotycznego jądra jest nie tylko możliwa, ale prawdopodobna.

Odkrycie to jest przełomowe dla naszego zrozumienia równania stanu gęstej materii i pochodzenia gwiazd neutronowych. Świadczy o niezwykłej złożoności tych gwiazd i oferuje nowe możliwości dla przyszłych badań kosmosu. Zrozumienie egzotycznych jąder materii kwarkowej w gwiazdach neutronowych otwiera nowe horyzonty w nauce i technologii, dając nam możliwość lepszego poznania tajemnic wszechświata.