Obce cywilizacje z naszej Galaktyki, mogły już dawno wymrzeć

Źródło: pixabay.com

Paradoks Fermiego oraz Równanie Drake’a to jedne z najważniejszych drogowskazów dla naukowych poszukiwań życia pozaziemskiego. Pierwszy z nich zakłada, iż ze względu na wiek Wszechświata oraz liczbę zawartych w nim gwiazd, inteligentne życie powinno być powszechne, jednak ludzkość wciąż nie natrafiła na żaden jego ślad. Drugi jest wzorem, który określa możliwą liczbę cywilizacji, zamieszkujących Drogę Mleczną. Niedawne obliczenia i obserwacje astrobiologów zakładają jednak, że wszystkie te cywilizacje mogą być martwe.

Najnowsze badania opublikowanie w repozytorium arXiv wskazują na fakt, iż obce cywilizacje mogły unicestwić się nawzajem lub nie sprostały zmianom na ich rodzimej planecie. Badacze uaktualnili obliczenia dotyczące życia pozaziemskiego, w celu stworzenia nowego modelu ewolucji naszej galaktyki. Okazało się, że prawdopodobieństwo pojawienia się życia, bazując na znanych czynnikach, miało swój szczyt około 13 000 lat świetlnych od centrum galaktyki i 8 miliardów lat po jej uformowaniu.

Dla porównania, Ziemia znajduje się około 25 000 lat świetlnych od centrum galaktyki, a nasza cywilizacja narodziła się około 13.5 miliarda lat po powstaniu Drogi Mlecznej. Powyższe wnioski oznaczają, iż wiele inteligentnych cywilizacji powinno rozwinąć się w Drodze Mlecznej przed naszą, ponieważ najlepsze warunki do rozwinięcia się panowały na długo zanim powstała nasza planeta oraz w innym miejscu na mapie galaktyki.  Innymi słowy, jesteśmy prawdopodobnie cywilizacją graniczną, jeśli chodzi o umiejscowienie na mapie galaktyki, oraz jedną z ostatnich.

Nowe ustalenia mogą sugerować, że nawet jeśli miliardy lat temu istniały inteligentne, wysoko rozwinięte cywilizacje, najprawdopodobniej, uległy one samozagładzie. Czy fakt, że jesteśmy jednymi z ostatnich inteligentnych stworzeń w galaktyce daje nam jakiekolwiek szanse na odkrycie i spotkanie innej inteligentnej cywilizacji, która skrywa się gdzieś w odmętach Drogi Mlecznej? Oczywiście są one astronomicznie małe, ale zdecydowanie istnieją.