Nowy silnik jonowy agencji NASA pobił rekord wydajności

Źródło: NASA

Naukowcy z Uniwersytetu Michigan we współpracy z agencją NASA i Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych stworzyli nowy silnik jonowy X3, który podczas testów pobił dotychczasowe rekordy wydajności. Technologia może mieć istotne znaczenie dla przyszłych załogowych misji kosmicznych na Marsa.

Silniki jonowe posiadają duży potencjał i postrzegane są jako przyszłość astronautyki. Co prawda silniki rakietowe odgrywają ogromną rolę przy wynoszeniu ładunku w przestrzeń kosmiczną ze względu na dużą siłę ciągu, ale silniki jonowe są bardzo przydatne podczas lotów długodystansowych, które trwają miesiącami i latami.

Z ich pomocą można np. korygować położenie satelitów. Napęd ten posiada większą wydajność od silników chemicznych - przy większych odległościach wymaga znacznie mniej gazu pędnego do przetransportowania takiej samej ilości sprzętu oraz załogi.

Opracowany przez amerykańskich naukowców nowy silnik jonowy typu Halla X3 pobił poprzednie rekordy wydajności dla tego typu urządzeń. Podczas testów wygenerował ciąg równy 5,4 newtona przy ponad 100 kW mocy. Obecnym wyzwaniem dla naukowców jest stworzenie silnika, który będzie wystarczająco potężny i stosunkowo niewielki - silnik X3 przenoszony jest przy pomocy dźwigu. W 2018 roku naukowcy przeprowadzą kolejny test, w którym nowy silnik jonowy będzie pracował nieprzerwanie przez 100 godzin.