Nowy model kosmologiczny sugeruje powstanie antywszechświata

Źródło: NASA

Fizycy teoretycy stworzyli nowy model kosmologiczny, który przewiduje istnienie antywszechświata. Twór ten, jak zakładają kanadyjscy naukowcy, jest niczym lustrzane odbicie naszego świata, w którym czas płynie w przeciwnym kierunku.

Autorzy publikacji zamieszczonej w czasopiśmie Physical Review Letters, Neil Turok, Latham Boyle i Kieran Finn z Instytutu Perimeter Fizyki Teoretycznej w Kanadzie, zaproponowali nową teorię. Według niej, podczas Wielkiego Wybuchu narodziła się para wszechświat-antywszechświat. W drugim proponowanym świecie dominuje antymateria, a czas płynie w przeciwnym kierunku.

Kanadyjscy fizycy teoretycy wskazują, że nasz Wszechświat zdaje się naruszać tzw. symetrię CPT, ponieważ czas płynie tylko do przodu w miarę jego rozszerzania się, a materii jest więcej niż antymaterii. Dlatego nowa teoria, postulując istnienie antywszechświata, ma przywrócić równowagę.

Badacze twierdzą, że ich model, który stanowi alternatywę dla teorii inflacji kosmologicznej, jest zgodny ze znaną historią ekspansji kosmicznej, a dodatkowo wyjaśnia istnienie ciemnej materii. Propozycja kanadyjskich badaczy rozwiązuje zatem kilka problemów. Naukowcy muszą jeszcze wykazać, czy ich model potrafi odtworzyć pewne obserwacje, które wyjaśnia scenariusz inflacji.