Nowy biologiczny superkomputer wielkości książki jest energooszczędny i posiada imponującą moc obliczeniową

Źródło: Lund University

Badacze ze szwedzkiego Lund University opracowali i przetestowali nowy biologiczny superkomputer, który rozwiązuje problemy matematyczne znacznie szybciej i jest bardziej energooszczędny od tradycyjnych elektrycznych komputerów. Uważa się, że biokomputery będą mieć praktyczne zastosowanie w ciągu 10 lat.

Dzisiejsze maszyny mogą robić tylko jedną rzecz w danym czasie. Im więcej operacji arytmetycznych jest potrzebnych dla rozwiązania problemu, tym dłużej trwają obliczenia. Komputery elektroniczne, zdaniem naukowców, nie są skuteczne w rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych - nie nadają się na przykład w kryptografii i optymalizacji matematycznej, gdzie komputer musi testować dużą ilość różnych rozwiązań.

Specjaliści z Lund University wykazali że ich biokomputer równoległy wielkości książki, wykorzystujący motory molekularne, potrafi znaleźć wszystkie rozwiązania w niezwykle krótkim czasie. Maszyny tego typu są w stanie wykonywać kilka kalkulacji jednocześnie.

"Mówiąc prościej, jest to budowa labiryntu z nanokanałów które mają specyficzne przepisy ruchu drogowego dla włókien białkowych. Rozwiązanie w labiryncie jest odpowiedzią na pytanie matematyczne, a wiele cząsteczek może znaleźć drogę przez labirynt w tym samym czasie" - powiedział Heiner Linke, dyrektor NanoLund, koordynator badań.

Biokomputery korzystają z podobnej strategii co komputery kwantowe - te pierwsze używają molekuł które pracują w tym samym czasie, natomiast te drugie maszyny korzystają z tzw. kubitów, które z kolei są kwantową superpozycją zera i jedynki.

Heiner Linke powiedział, że cząsteczki używane w biologicznym superkomputerze są bardzo tanie. Co więcej, ich maszyna potrzebuje mniej niż 1% energii aby wykonać jeden krok obliczeniowy, w porównaniu do elektronicznego tranzystora. Dlatego zdaniem naukowca, komputery biologiczne będą mieć praktyczne zastosowanie w ciągu dekady. Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Źródła: