Kategorie:
Międzynarodowy zespół naukowców z Wielkiej Brytanii i Niemiec odkrył zaskakujący fakt - nowe, bardziej ekologiczne samoloty pasażerskie okazują się paradoksalnie bardziej szkodliwe dla klimatu niż starsze maszyny. Badanie, opublikowane w czasopiśmie naukowym Environmental Research Letters (ERL), rzuca nowe światło na wpływ lotnictwa cywilnego na globalne ocieplenie.
Eksperci twierdzą, że lotnictwo przyczynia się do zmian klimatycznych na dwa sposoby - poprzez emisję dwutlenku węgla ze spalania paliwa w silnikach odrzutowych oraz poprzez tworzenie smug kondensacyjnych, które zatrzymują ciepło w atmosferze. Nowoczesne samoloty komercyjne i prywatne są zaprojektowane do latania na wysokościach około 12 kilometrów, gdzie powietrze jest rzadsze i ma mniejszy opór aerodynamiczny. Zmniejsza to zużycie paliwa i emisję CO2, ale jednocześnie prowadzi do powstawania bardziej trwałych smug kondensacyjnych.
W porównaniu, trasy starych samolotów przebiegały na wysokości około 11 kilometrów. Zespół badawczy wykorzystał dane z ponad 64 000 smug kondensacyjnych pozostawionych przez samoloty przelatujące nad północnym Atlantykiem. Analiza wykazała, że zarówno loty liniami lotniczymi, jak i odrzutowce biznesowe pozostawiają smugi, które dłużej zatrzymują ciepło w atmosferze.
Naukowcy odkryli, że mniej przyjazne dla środowiska silniki starszych samolotów emitowały więcej sadzy, co przyczyniało się do szybszego rozpraszania się smug kondensacyjnych. Nowoczesne, czystsze silniki nie mają tego efektu, a ich smugi kondensacyjne utrzymują się dłużej, przyczyniając się do przyspieszenia globalnego ocieplenia.
Badanie to stanowi ważny głos w dyskusji na temat wpływu lotnictwa na środowisko. Choć nowe samoloty są bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa i emisji CO2, to ich wpływ na tworzenie trwałych smug kondensacyjnych okazuje się być bardziej szkodliwy dla klimatu. Oznacza to, że przy projektowaniu i eksploatacji samolotów należy uwzględniać nie tylko ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, ale także minimalizację tworzenia się długotrwałych smug kondensacyjnych.
Wyniki badania sugerują, że w celu ograniczenia wpływu lotnictwa na globalne ocieplenie, konieczne będzie opracowanie nowych technologii i rozwiązań, które pozwolą na zmniejszenie zarówno emisji CO2, jak i tworzenia się trwałych smug kondensacyjnych. Być może będzie to wymagało kompromisów między efektywnością paliwową a wpływem na klimat, ale jest to wyzwanie, przed którym stoi cała branża lotnicza.
Naukowcy podkreślają, że ich odkrycie stanowi ważny krok w lepszym zrozumieniu złożonych interakcji między lotnictwem a zmianami klimatycznymi. Dalsze badania i innowacje w tej dziedzinie będą kluczowe dla wypracowania zrównoważonych rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko.
Skomentuj