Niesamowite „pole” kraterów znalezione na Ziemi

Źródło: NASA

W wyjątkowym miejscu w południowo-wschodnim Wyoming w Stanach Zjednoczonych koncentruje się ponad 30 kraterów, które powstały około 280 milionów lat temu. Powstały w wyniku uderzenia dużego meteorytu, z którego podczas upadku oderwały się mniejsze części.

Wtórne kratery wokół większych kraterów są dobrze znane na innych planetach i księżycach, ale nigdy wcześniej nie widziano ich na Ziemi. Według naukowców poszczególne kratery mają średnicę od 10 do 70 metrów.

Kiedy naukowcy po raz pierwszy zauważyli strefę krateru, podejrzewali, że w powietrzu rozbił się jakiś rodzaj asteroidy, a skały uderzyły w ziemię tuż pod nią. Dalsze badania wykazały, że niektóre kratery zostały pogrupowane w małe obszary. Ponadto niektóre z nich mają kształt eliptyczny, a nie okrągły, co sugeruje inną historię ich powstawania.

Wygląda na to, że kratery układają się w promieniste wzory, co oznacza, że ​​najprawdopodobniej pochodzą z gruzu rozrzuconego wokół centralnego krateru pierwotnego, który z kolei powstał w wyniku pierwszego uderzenia. Znalezienie krateru źródłowego nie będzie łatwym zadaniem. Naukowcy sugerują, że jest zakopany głęboko w osadzie gdzieś w pobliżu granicy Wyoming-Nebraska w obszarze zwanym Basenem Denver.