Naukowcy zmierzyli masę Ziemi z pomocą „cząstek widmo”

Źródło: 123rf.com

Zespół fizyków z Hiszpanii postanowił „zważyć” Ziemię, stosując dość nietypową metodę. Badacze skorzystali z cząstek subatomowych, które stale przenikają przez naszą planetę. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Nature Physics.

Neutrina, określane czasem jako „cząstki widmo”, to najpowszechniejsze cząstki elementarne we Wszechświecie, ale są trudne do wykrycia. Przypominają elektrony, ale nie mają ładunku elektrycznego, a ich masa jest prawie zerowa, dlatego cząstki te bardzo słabo oddziałują z materią.

Na Antarktydzie działa detektor neutrin IceCube Neutrino Observatory. Naukowcy z Instituto de Física Corpuscular (IFIC) poddali analizie dane, które pozyskano w ciągu jednego roku. Ich metoda przypomina badanie rentgenowskie z tą różnicą, że zamiast promieniowania rentgenowskiego wykorzystano neutrina.

Źródło: Donini et al./Nature Physics

Cząstki subatomowe przenikają przez Ziemię, lecz im gęstszy napotykają materiał, tym wyższy jest współczynnik absorbcji. Naukowcy przeanalizowali neutrina, które przenikają przez naszą planetę pod różnym kątem. Część z nich może pomijać jądro Ziemi.

Wyniki badań nie zapewniły żadnych nowych informacji na temat Ziemi. Mapa gęstości planety, jej masa i moment bezwładności są zgodne z wszystkimi dotychczasowymi pomiarami. Hiszpańcy naukowcy wykazali jednak, że z pomocą neutrin można badać wnętrze Ziemi, a metoda jest komplementarna z tradycyjnymi metodami geofizycznymi.