Naukowcy zidentyfikowali nowe nieznane masowe wymieranie na Ziemi

Źródło: 123rf.com

Międzynarodowy zespół naukowców wykazał, że 233 miliony lat temu na Ziemi doszło do masowego wymierania, które zapoczątkowało erę dinozaurów. Zostało wywołane przez erupcje wulkanów w dzisiejszej Kanadzie. Naukowcy przedstawili swoje odkrycia w artykule opublikowanym w czasopiśmie Science Advances.

Jak dotąd paleontolodzy zidentyfikowali pięć masowych wyginięć organizmów żywych, do których doszło w ciągu ostatnich 500 milionów lat. Każde z nich miało głęboki wpływ na ewolucję życia na Ziemi. Teraz zidentyfikowano kolejne masowe wymieranie, które odegrało ważną rolę w odnowie życia na lądzie i w oceanach, kładąc podwaliny pod nowoczesny ekosystem.

Średnio co kilkadziesiąt milionów lat natura na Ziemi doświadcza potężnych kataklizmów, zwanych masowymi wymieraniami. Ostatnia taka rzecz wydarzyła się 65 milionów lat temu, w wyniku czego z powierzchni planety zniknęły dinozaury. Takie wydarzenia są niezwykle destrukcyjne i dzięki temu są stosunkowo łatwe do zarejestrowania, więc dziś badacze rzadko odkrywają nowe tego typu wydarzenia. Jednak międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się zidentyfikować nieznane dotychczas masowe wymieranie.

Zdarzyło się ono 233 miliony lat temu podczas tak zwanego zdarzenia pluwialnego w czasie Karniku. Wyginięcie było najwyraźniej spowodowane masowymi erupcjami wulkanów na zachodzie dzisiejszej Kanady. Z wnętrza Ziemi wylały się wtedy ogromne ilości wulkanicznego bazaltu, który stanowił większość zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej. Szczyt erupcji, według naukowców, przypadł na epokę Karniku (237-227 milionów lat temu).

Erupcje były tak potężne, że do atmosfery przedostały się ogromne ilości gazów cieplarnianych, takich jak CO2. Z tego powodu zaczęło się globalne ocieplenie na dużą skalę, a ilość opadów znacznie wzrosła. Ten okres wysokiej wilgotności trwał około miliona lat. Dramatyczne zmiany klimatyczne doprowadziły do ​​poważnego spadku różnorodności biologicznej w wodzie i na lądzie. Wkrótce jednak w miejsce wymarłych zwierząt i roślin pojawiły się nowe, w tym niektóre z pierwszych żółwi, krokodyli, jaszczurek i ssaków. W oceanie pojawiły się nowoczesne rafy koralowe i grupy planktonu. Ponadto wyginięcie starszych gatunków pozwoliło zdominować planetę dinozaurom.

Nowe rośliny prawdopodobnie nie były najlepszym pożywieniem dla ocalałych roślinożernych gadów. Zmiany flory i katastrofę ekologiczną wśród roślinożernych gadów odkryto już dawno. Dziś wiemy, że pierwsze dinozaury pojawiły się około 20 milionów lat przed wydarzeniem pluwialnym w Karniku, ale wcześniej było ich niewiele. To właśnie to wydarzenie dało szansę na rozwój wielkim gadom.