Naukowcy z Chin ustanowili nowy rekord splątania kwantowego

Źródło: Dreamstime.com

Najnowsze osiągnięcie naukowców z Chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (USTC) zapewnia im przewagę w rozwoju informatyki kwantowej. Podczas eksperymentów, fizycy zdołali splątać 18 kubitów i tym samym pobili światowy rekord.

Xi-Lin Wang i jego zespół dokonał splątania 18 kubitów poprzez wykorzystanie trzech różnych stopni swobody sześciu fotonów. Tak skomplikowane splątanie kwantowe pozwala umieścić znacznie więcej informacji w mniejszej ilości cząstek. Naukowcy wyjaśnili, że to jest tak, jakbyśmy posiadali w komputerze 6 bitów, ale każdy z nich mógł pomieścić 3 razy więcej informacji.

Większą liczbę kubitów można splątać na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na dodawaniu dodatkowych cząstek do splątanego już systemu kwantowego. Drugi natomiast polega na wykorzystaniu dodatkowego stopnia swobody splątanych cząstek. Sukces chińskich naukowców polega na tym, że wykorzystano trzeci stopnień swobody i splątano ze sobą sześć fotonów, co w sumie dało 18 kubitów. Poprzedni rekord został ustanowiony w 2011 roku przez naukowców z Uniwersytetu Leopolda i Franciszka w Innsbrucku, którzy splątali ze sobą 14 jonów wapnia, lecz wykorzystano wtedy tylko jeden stopień swobody.

Według chińskich badaczy, dzięki temu postępowi będzie można wykonywać obliczenia kwantowe, które dotychczas były niemożliwe w realizacji. Uważa się, że komputery kwantowe teoretycznie mogłyby wykonywać obliczenia szybciej od klasycznych komputerów. Jednak mimo pewnych postępów, których dokonano na tym polu na przestrzeni ostatnich 20 lat, zbudowanie tak wydajnego komputera kwantowego pozostaje sporym wyzwaniem.