Naukowcy wszczepili świniom płuca, które wyhodowano w laboratorium

Źródło: pixabay.com

Najnowsze osiągnięcie naukowców z University of Texas Medical Branch (UTMB) w Galveston zdecydowanie przybliża nas do możliwości produkowania dowolnych narządów, przeznaczonych do transplantacji u ludzi. Zespół badawczy wyhodował w laboratorium płuca, które pomyślnie wszczepiono świniom. Zabiegi przebiegły bez jakichkolwiek komplikacji.

W 2014 roku, zespół kierowany przez Joan Nichols i Joaquin Cortiella jako pierwszy wytworzył w laboratorium ludzkie płuca. Od tego czasu dokonano znaczących postępów. Najnowszym osiągnięciem jest wyhodowanie płuc, które wszczepiono świniom. Przeszczepy przyjęły się, a zwierzęta pozostały zdrowe.

Naukowcy w pierwszej kolejności pobrali płuca od zupełnie innych zwierząt i zanurzyli je w specjalnym roztworze, który pozwolił usunąć z narządów krew i wszystkie żywe komórki. W ten sposób uzyskano „rusztowania” w kształcie płuc, zawierające wyłącznie białka płucne. Następnie z każdej świni pobrano jedno płuco, a z narządu pobrano komórki. „Rusztowania” zanurzono w pożywce wymieszanej z pobranymi komórkami płucnymi, a po 30 dniach uzyskano płuca gotowe do transplantacji.

Naukowcy wszczepili tym samym świniom nowe płuco, a następnie sprawdzali, czy zwierzęce organizmy przyjmą nowe narządy. Okazało się, że wszystkie świnie pozostawały zdrowe, nawet po dwóch miesiącach od wykonanego zabiegu. Już w ciągu dwóch tygodni, w nowych płucach powstały sieci naczyń krwionośnych i z powodzeniem zostały przyjęte przez organizm.

W najnowszych badaniach sprawdzono jedynie, w jaki sposób wyhodowane w laboratorium płuca będą rozwijać się w ciele dawcy. W kolejnych eksperymentach, naukowcy sprawdzą przeżywalność zwierząt z nowymi płucami, a także skuteczność dostarczania tlenu do organizmu. Potrzeba jeszcze wielu testów, zanim faktycznie będzie można produkować płuca i inne organy w laboratorium z przeznaczeniem do transplantacji. Autorzy powyższych badań szacują, że już w ciągu 5-10 lat będą mogli przeprowadzić identyczne eksperymenty na ludziach.