Naukowcy twierdzą, że ryby nie czują bólu

Źródło: dreamstime.com

Od dłuższego czasu trwają spory rybaków z adwokatami zwierząt twierdzącymi, że ból ryb jest podstawową przyczyna, dla której należy zaprzestać połowów. Teraz w ten trudny do rozwiązania konflikt wtrącili się naukowcy.  Zdaniem zespołu uczonych z University of Wyoming, kierowanego przez profesora Jamesa Rose’a , ryby nie czują bólu.

Reakcja ryby, kiedy na przykład szarpie hak wędki, jest, według badaczy, nie tyle reakcją na ból, co odruchem warunkowym.  Badania wykazują, że mózg ryby nie posiada umiejętności potrzebnych do odczuwania bólu.

Pomimo faktu, że ryby mają receptory bólu (nocyceptory), które powodują, że u ludzi wysyłane są sygnały do ​​mózgu, pozwalające poczuć ból, to ich obecność nie znaczy automatycznie, że ich właściciele czują ból.  Okazuje się, że sygnały są przesyłają, nie przez wszystkie nocyceptory, lecz tylko niewielką część z nich.  Naukowcy ze stanu Wyoming uważają, że te receptory wywołują prawie niezauważalny ból lub prawie żaden.  Zresztą występują one tylko u niektórych gatunków ryb niewielu, i to w bardzo małej ilości.