Naukowcy przetestowali ogólną teorię względności poza Drogą Mleczną

Źródło: NASA/ESA/Hubble Space Telescope

Międzynarodowy zespół naukowców po raz pierwszy dokonał precyzyjnego testu ogólnej teorii względności poza Drogą Mleczną. Korzystając z teleskopu VLT w Obserwatorium Paranal w Chile oraz Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, obliczono masę pobliskiej galaktyki. Badania potwierdziły, że Albert Einstein miał rację.

W ramach testu, astronomowie obliczyli masę galaktyki ESO 325-G004, która znajduje się około 450 milionów lat świetlnych od Ziemi. Dokonano tego na podstawie ruchu gwiazd, znajdujących się w jej wnętrzu. Posłużono się instrumentem MUSE, który jest zainstalowany na teleskopie VLT. Naukowcy ustalili, jaką masę musi posiadać ta galaktyka, aby gwiazdy mogły utrzymywać się na swoich orbitach.

Z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a przeprowadzono również obserwację tzw. pierścienia Einsteina, czyli soczewki grawitacyjnej, która pochodzi od światła z odległej galaktyki, zaburzonego przez ESO 325-G004. Zgodnie z teorią względności Einsteina, obiekty kosmiczne powodują deformacje przechodzącego obok nich światła, które pochodzi z odległych obiektów. Naukowcy zbadali efekt soczewkowania grawitacyjnego, a następnie porównali te dwa sposoby pomiaru sił grawitacji. Okazało się, że rezultat był taki, jak przewiduje ogólna teoria względności, z dokładnością do 9%.

Był to pierwszy precyzyjny test teorii Einsteina na tak wielką skalę. Dotychczas udało się ją wypróbować w Układzie Słonecznym i w badaniach ruchów gwiazd wokół czarnej dziury w Drodze Mlecznej. Teraz ogólną teorię względności przetestowano w innej galaktyce, co ma istotne znaczenie dla dzisiejszych modeli kosmologicznych, które opisują funkcjonowanie Wszechświata.