Naukowcy po raz pierwszy wykryli neutrina w Wielkim Zderzaczu Hadronów

Źródło: Wikipedia

Międzynarodowy zespół badawczy powiadomił o obserwacji neutrin w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC). Jest to pierwszy w historii przypadek wykrycia tych cząstek elementarnych w akceleratorze CERN.

Do wykrywania neutrin używa się detektorów o wielkości dużych budynków, a badania prowadzone są latami. Jednak najnowszy eksperyment został przeprowadzony w Wielkim Zderzaczu Hadronów na znacznie mniejszą skalę, dzięki wykorzystaniu bardzo skupionej wiązki neutrin produkowanych w zderzaczu.

Wstępne obserwacje zostały wykonane z pomocą podręcznego detektora o rozmiarach sześcianu o boku 10-20cm, który zostawiono w odpowiednim miejscu na kilka tygodni. Obserwacja dotyczy zaledwie kilku zderzeń charakterystycznych dla oddziaływań neutrin, jednak istotne znaczenie ma tutaj sposób dokonania tej obserwacji - urządzenie, które stanowi ok. 1% całkowitego rozmiaru detektora pozwoliło wykryć pierwszych kandydatów na zdarzenia neutrinowe w historii zderzaczy cząstek.

Wielki Zderzacz Hadronów - źródło: CERN

We wcześniejszych pracach zauważono, że połączenie dużej energii neutrin produkowanych w Wielkim Zderzaczu Hadronów oraz możliwości detektora FASER do obserwacji szczegółów ich zderzeń otwiera nową perspektywę badań niestandardowych oddziaływań neutrin.

W nadchodzącym roku rozpocznie się główny etap działania eksperymentu FASER. Potrwa on kilka lat, a naukowcy mają nadzieję, że w tym czasie uda się zaobserwować tysiące zdarzeń neutrinowych. Pozwoli to również pośrednio lepiej zrozumieć naturę sił spajających jądra atomowe oraz oddziaływań prowadzących do spektakularnych zderzeń promieni kosmicznych z atmosferą ziemską. Eksperymenty wpiszą się również w bardzo szeroką tematykę badań nad neutrinami.