Naukowcy opracowali metodę, która zamienia dwutlenek węgla w paliwa płynne

Źródło: Dreamstime.com

Chemicy z Uniwersytetu Illinois w Urbanie i Champaign opracowali sztuczną fotosyntezę, która wykorzystuje światło widzialne, dwutlenek węgla i wodę do produkcji paliw płynnych. Technologia ta przybliża możliwość wykorzystania nadmiaru CO2 w atmosferze do magazynowania energii słonecznej.

Fotosynteza to proces, który polega na przekształcaniu wody i dwutlenku węgla w glukozę w obecności światła słonecznego. Naukowcy stworzyli swój własny proces, który również korzysta ze światła widzialnego do przekształcania CO2 i wody, lecz produktem końcowym jest paliwo.

Zespół badawczy zastosował nanocząstki złota jako katalizator, który z powodzeniem zastąpił chlorofil w pochłanianiu światła zielonego i reakcjach chemicznych między dwutlenkiem węgla a wodą. Nanocząstki złota doskonale spisują się w tej roli, ponieważ ich powierzchnie oddziałują korzystnie z cząsteczkami CO2, skutecznie pochłaniają światło i nie ulegają rozkładowi czy degradacji.

Źródło: Uniwersytet Illinois w Urbanie i Champaign

Podczas badań, naukowcy pomyślnie przekształcili dwutlenek węgla w złożone cząsteczki paliwa węglowodorowego. Metoda ta umożliwia produkcję propanu, metanu, etenu, etynu oraz propenu, które mogą pozwolić na magazynowanie energii w ogniwach paliwowych.

Jednak zanim faktycznie będziemy mogli mówić o przełomie, naukowcy muszą najpierw rozwiązać kwestię wydajności. Niestety, sztuczna fotosynteza nie posiada takiej skuteczności, jak w przypadku roślin. Badacze będą musieli również popracować nad skalowalnością procesu. Na wprowadzenie tej technologii do życia codziennego będziemy musieli jeszcze poczekać.

Średnio: 5 (2 votes)