Naukowcy odkryli, że w wirtualnej rzeczywistości czas jest inaczej postrzegany

Źródło: wirtualna rzeczywistość, gry komputerowe, Informatyka, czas, futurystyka, ciekawostki, nauka

Granie w gry wideo powoduje, że łatwo dajemy się ponieść emocjom i odczuwamy utratę poczucia czasu. Nowe badania wykazały, że efekt ten jest znacznie bardziej wyraźny w grach w wirtualnej rzeczywistości.

Okazało się, że osoby grające w zestawach VR mają znacznie gorszy „zegar wewnętrzny” niż pozostali. W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Timing & Time Perception naukowcy odkryli, że wolontariuszom grającym w gry z zestawem VR znacznie trudniej jest ocenić upływ czasu niż osobom grającym w te same gry na ekranie 2D. Aby się tego dowiedzieć, naukowcy najpierw poprosili ochotników o ułożenie labiryntu na ekranie 2D, a następnie zgłosili, że myśleli, że minęło pięć minut bez jakiegokolwiek dostępu do zegara. To samo zrobili wolontariusze grający w tę samą grę, ale z okularami VR.

Wyniki pokazały, że gracze noszący zestawy słuchawkowe VR grali średnio 72,6 sekundy dłużej, zanim poinformowali badaczy, że sądzą, że to pięć minut. Naukowcy są przekonani, że efekt wynika z faktu, że osoba nosząca zestaw słuchawkowy jest mniej świadoma swojego fizycznego ciała w wirtualnej rzeczywistości.

Istnieją teorie, że możemy polegać na biciu serca i innych rytmach ciała, aby pomóc naszemu mózgowi śledzić upływ czasu. Zatem jeśli ma się mniej wyraziste poczucie swojego ciała w wirtualnej rzeczywistości, może to powodować, że łatwiej jest przegapić impulsy tego mechanizmu czasowyego. Naukowcy obawiają się, że wraz z rozwojem technologii VR urządzenia wirtualnej rzeczywistości staną się bramami do „wirtualnych kasyn”, w których ludzie będą gubić się na ogromną ilość czasu, nie wiedząc, ile faktycznie minęło godzin w prawdziwej rzeczywistości.