Naukowcy odkryli, że stała grawitacji się zwiększyła

Źródło: 123rf.com
Grupa fizyków, której przewodzili Terry Quinn z Międzynarodowego Biura Miar i Wag (BIPM) we Francji oraz Clive Speake z Uniwersytetu w Birmingham dokonali pomiarów grawitacji, której wynik okazał się zaskakujący. Jeśli w trakcie badania nie doszło do żadnych błędów może się okazać, że stała grawitacji jest po prostu zmienna w czasie.

Pomiary stałej grawitacji przeprowadza się za pomocą wagi skręceń, zwaną również wagą Cavendisha, która składa się z dwóch jednakowych mas, umieszczonych na końcach lekkiej, poziomej belki zawieszonej na cienkiej nici. Stała grawitacji została po raz pierwszy wyznaczona przez Henry'ego Cavendisha w 1798 roku. Pomiary wagą skręceń odbywają się w laboratoriach a metoda jest niezwykle czujna na każde zakłócenia.

W wyznaczaniu stałej grawitacji zawsze pojawiają się błędy, dlatego też jej wartość wyznacza się jako średnią. Właśnie w tym momencie naukowcy mają problem, ponieważ najnowszy wynik znacznie odbiega od poprzednich badań z 2010 roku, które miały miejsce w laboratorium Jamesa Fallera na Uniwersytecie Kolorado - różnica wynosi 240 ppm (tj. 0.000240). Co więcej, obecne wyniki różnią się od tych z 2001 roku o jedyne 21 ppm.

Naukowcy głowią się teraz skąd wzięły się te różnice. Mark Kasevich z Uniwersytetu Stanford uważa, że albo badania zostały źle przeprowadzone i wkradł się jakiś błąd, albo stała grawitacji najwyraźniej... nie jest stała. Pojawiają się również zdania, że wpływ na zmianę G może mieć hipotetyczna piąta siła, czyli tak zwana ciemna energia.