Naukowcy odkryli, że bakterie posiadają zmysł dotyku

Źródło: 123rf.com

Interesującego odkrycia dokonał zespół badawczy z departamentu Biozentrum na Uniwersytecie Bazylejskim. Choć bakterie nie posiadają organów sensorycznych w klasycznym tego słowa znaczeniu to udało się wyjaśnić w jaki sposób rozpoznają powierzchnie i reagują na sygnały chemiczne. Mechanizm ten wykorzystywany jest przez patogeny podczas kolonizacji i ataku na komórki gospodarza.

W ostatnich dekadach, naukowcy dokonali znaczących postępów w badaniach nad postrzeganiem i przetwarzaniem sygnałów chemicznych przez bakterie. Jednak wciąż niewiele wiemy o mechanizmach, które pozwalają bakteriom odczytywać bodźce mechaniczne. Mamy zbyt małą wiedzę na temat tego w jaki sposób patogeny zmieniają swoje zachowania w odpowiedzi na te sygnały.

Bakterie Caulobacter crescentus posiadają wić, dzięki którym mogą poruszać się wewnątrz płynów. Jednak badania wykazały, że organellum zapewnia również bakteriom zmysł dotyku. Flagellum napędzane jest przepływem protonów do komórki przez kanały jonowe. Gdy pływające komórki dotykają powierzchni, układ napędowy ulega zakłóceniu, podobnie jak przepływ protonów. Według naukowców jest to sygnał dla bakterii, która następnie rozpoczyna produkcję adhezyny umożliwiającej silne przyleganie do komórek gospodarza. Wszystko to dzieje się w ciągu kilku sekund.

Źródło: University of Basel/Biozentrum

Bakterie Caulobacter crescentus są całkowicie nieszkodliwe dla człowieka i są bardzo często wykorzystywane w badaniach. Najnowsze odkrycie naukowców ma jednak duże znaczenie dla lepszego zrozumienia, kontroli i leczenia chorób zakaźnych. Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma Science.