Naukowcy odkryli w jaki sposób ludzki mózg zapisuje wspomnienia

Źródło: Flickr/DigitalRalph/CC BY 2.0
Jak wynika z badań opublikowanych w czasopiśmie PNAS, naukowcy zaobserwowali w jaki sposób ludzki mózg zapisuje i przechowuje wspomnienia. Przełom polega na tym, że po raz pierwszy udało się dokładnie opisać działanie tego procesu.

Współautor badania Peter N. Steinmetz wyjaśnia, że aby odkryć w jaki sposób mózg zapamiętuje, musimy najpierw zrozumieć jak pamięć jest przedstawiana przez pojedyńcze neurony i ich sieci. Znając mechanizm przechowywania i udostępniania pamięci, będziemy w stanie zrozumieć w jaki sposób zwalczać choroby psychiczne u osób starszych.

Odkrycia dokonano w trakcie badań nad osobami cierpiącymi na padaczkę, którym wszczepiono do mózgu elektrodę monitorującą drgawki na poziomie pojedyńczych neuronów. Pacjenci mieli zapamiętać listę słów na ekranie komputera a następnie spojrzeć na drugą, dłuższą listę, która zawierała nowe słowa oraz te z poprzedniej listy. Osoby badane miały zidentyfikować słowa, które widziały wcześniej i określić jak dobrze udało im się je zapamiętać.

Naukowcy zaobserwowali różnice w aktywności wypalaniu się komórek pomiędzy znalezieniem słowa z pierwszej listy oraz przeczytaniem zupełnie nowego słowa a komórki w hipokampie reprezentowały wspomnienia uczestników badania. Zapamiętane słowa z pierwszej listy przechowywały się w sposób rozproszony po całym hipokampie z niewielką frakcją neuronów (około 2%), które reagowały na każde słowa a niewielka frakcja słów (około 3%) powodowała silne zmiany w wypalaniu się tych komórek.

Ostatecznym celem naukowców jest pełne zrozumienie w jaki sposób ludzki mózg tworzy i prezentuje wspomnienia różnych rzeczy i miejsc z życia codziennego, które komórki angażują się w to oraz w jaki sposób choroby psychiczne wpływają na nich funkcjonowanie. Uczeni twierdzą, że dzięki odkryciu będzie można opracować nowe leki zwalczające choroby psychiczne, takie jak Alzheimer.