Naukowcy odkryli neurony odpowiadające za niepokój i zdołali usunąć lęk u zwierząt

Źródło: dreamstime.com

Naukowcy specjalizujący się w dziedzinie neurologii postanowili rozpracować ludzkie uczucie niepokoju. Zdołano przypasować je do określonej grupy neuronów, które zyskały nazwę „komórek lękowych”. Co więcej, zespół badawczy odkrył w jaki sposób kontrolować neurony wywołujące lęk. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Neuron.

Naukowcy zastosowali u myszy metodę obrazowania zmian stężenia jonów wapnia w komórce. Dzięki temu możliwa jest rejestracja aktywności komórek w hipokampie, podczas ich codziennej działalności.

Kiedy zwierzęta były zestresowane, naukowcy zaobserwowali wysoki poziom aktywności neuronów w wewnętrznej części hipokampu. Im bardziej zestresowane były myszy, tym większą odnotowywano aktywność neuronów. Te „komórki lękowe” prawdopodobnie występują także u ludzi.

Naukowcy znaleźli sposób na kontrolowanie zidentyfikowanych przez siebie neuronów. Zespół badawczy wykorzystał optogenetykę – technikę stosowaną w neurobiologii, która polega na kontrolowaniu aktywności określonej grupy neuronów za pomocą światła. Dzięki temu zdołano stłumić jakiekolwiek reakcje lękowe zwierząt.

Umiarkowany lęk jest dobrym zjawiskiem, ponieważ zwykle chroni nas przed niebezpiecznymi sytuacjami, na przykład gdy unikamy potrącenia przez samochód. Jednak zbyt duże natężenie lęku może być dla nas destrukcyjne.

Dziś stany lękowe są najczęściej występującym zaburzeniem psychicznym, którego może doświadczać ponad 18% populacji. Naukowcy mają nadzieję, że ich odkrycia przybliżą człowieka do opracowania skutecznych terapii przeciwlękowych.