Naukowcy mogą wkrótce ogłosić odkrycie nowego pierwiastka chemicznego

Źródło: Lawrence Livermore National Laboratory
Najnowsze eksperymenty, przeprowadzone w Instytucie Badań Ciężkich Jonów w Darmstadt w Niemczech, zdają się potwierdzać istnienie nowego pierwiastka chemicznego, który wkrótce może się znaleźć na tablicy Mendelejewa. Pierwiastek o liczbie atomowej 117 został po raz pierwszy uzyskany przez zespół rosyjskich i amerykańskich naukowców w 2010 roku.

Najnowsze badania były prowadzone przez naukowców z całego świata, w tym również z Polski, którymi przewodniczył profesor Christoph Düllmann. Zespół bombardował przy wysokich prędkościach atomy berkelu z jonami wapnia, co w rezultacie spowodowało utworzenie się pierwiastka Ununseptium dosłownie na ułamek sekundy.

Uzyskane dowody na temat istnienia "elementu 117" będą analizowane przez Międzynarodową Unię Chemii Czystej i Stosowanej (UIPAC), która następnie zadecyduje, czy dowody są wystarczające aby można było ogłosić odkrycie, czy konieczne będzie przeprowadzenie dalszych eksperymentów. Jeśli istnienie pierwiastka zostanie potwierdzone, UIPAC wybierze instytucję, która zaproponuje nazwę dla nowego elementu. Ten z kolei ostatecznie znajdzie się na tablicy Mendelejewa.

Źródło: Zmianynaziemi.pl