Naukowcy jednak nie zdołali odkryć pierwotnych fal grawitacyjnych

Źródło: NASA/Plank
Na początku zeszłego roku astronomowie mieli dokonać przełomu - ogłoszono wtedy odkrycie fal grawitacyjnych po wczesnym okresie istnienia Wszechświata. Od tamtego czasu wielokrotnie pojawiały się wątpliwości co do przeprowadzonych badań a teraz naukowcy ostatecznie przyznali iż nie dokonano żadnego odkrycia.

Informacja o odkryciu fal grawitacyjnych pojawiła się niemal rok temu ze strony uczonych z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, którzy wykorzystywali do swoich badań radioteleskop BICEP2. Gdyby wyniki eksperymentów okazały się prawdziwe, odkrycie potwierdziłoby teorię inflacji kosmologicznej. Niestety tuż po ogłoszonym przełomie naukowym, niektórzy astronomowie mieli wątpliwości czy badania zostały prawidłowo przeprowadzone.

Niedoszli odkrywcy byli początkowo pewni swoich badań. Jednak podczas analiz, uczeni pokryli dane zarejestrowane przez teleskop BICEP2, który pracował przy częstotliwości 150 GHz, z danymi satelity Planck. Ten z kolei pracował przy częstotliwości 353 GHz, przy czym praktycznie całe spolaryzowane światło pochodzi z pyłu. Po zestawieniu danych okazało się, że najsilniejszy sygnał wykryty przez BICEP2 i satelitę Planck znajdował się w tym samym miejscu.

Teraz naukowcy nie mają wątpliwości, że w rzeczywistości nie udało się odkryć pierwotnych fal grawitacyjnych. Nie oznacza to jednak, że odkrycie ich jest niemożliwe a naukowcy będą nadal prowadzić badania i poszukiwać czegoś, co na dzień dzisiejszy istnieje jedynie w teorii.