Nastolatek dokonał fuzji jądrowej w swoim pokoju

Źródło: Guinness World Records

Amerykański nastolatek został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa jako najmłodsza osoba na świecie, która dokonała fuzji jądrowej. Jackson Oswalt samodzielnie zaprojektował i zbudował fuzor w swoim pokoju.

Młody mieszkaniec Memphis w stanie Tennessee skonstruował urządzenie do przeprowadzania kontrolowanej syntezy termojądrowej w wieku 12 lat. Proces fuzji przeprowadził na godziny przed swoimi 13-tymi urodzinami.

Korzystając z energii elektrycznej, przyspieszył dwa atomu deuteru i połączył je w atom izotopu helu-3. Jackson Oswalt twierdzi, że w wyniku tego procesu powstaje neutron, który można użyć do podgrzania wody i włączenia silnika parowego, a ten z kolei do wygenerowania energii elektrycznej.

Źródło: Guinness World Records

Jego sukces został nagłośniony dopiero dziś po wpisaniu go do Księgi Rekordów Guinnessa, gdy Jackson Oswalt ma już 15 lat. Nastolatek inspirował się poprzednim rekordzistą – Taylor Wilson dokonał udanej fuzji jądrowej w wieku 14 lat.

Warto dodać, że Jackson Oswalt i Taylor Wilson to tylko dwie osoby spośród grona samouków interesujących się fuzją jądrową. Poza tym, takie reaktory domowej roboty nadają się do przeprowadzania ciekawych eksperymentów, jednak zużywają one znacznie więcej energii niż można z nich pozyskać, dlatego nie mają zastosowania komercyjnego.