NASA planuje misję w poszukiwaniu życia pozaziemskiego na księżycu Europa

Źródło: NASA/JPL-Caltech

Amerykańska agencja kosmiczna NASA zatwierdziła misję Europa Clipper. Projekt zakłada wysłanie sondy kosmicznej, która przeprowadzi badania na Europie – księżycu Jowisza. Start może odbyć się najwcześniej w 2023 roku.

Misja Europa Clipper znajduje się obecnie w końcowej fazie projektowania, po której rozpocznie się budowa i testowanie statku kosmicznego wraz ze wszystkimi instrumentami pokładowymi. Agencja NASA liczy, że uda jej się wystrzelić sondę pomiędzy 2023 a 2025 rokiem.

Zgodnie z założeniami misji, w ciągu trzech miesięcy, statek kosmiczny wykona aż 45 przelotów w pobliżu Europy na wysokości od 25 do 2 700 kilometrów nad powierzchnią jowiszowego księżyca. Pomiędzy zbliżeniami, sonda będzie przesyłać dane na Ziemię.

Księżyc Europa – źródło: NASA

Agencja NASA zamierza zbadać skorupę lodową oraz podpowierzchniowy ocean i ustalić jego skład. Sonda będzie też poszukiwać śladów jakiekolwiek aktywności geologicznej, a także określać prawdopodobieństwo istnienia życia bakteryjnego na Europie. Statek kosmiczny zostanie wyposażony między innymi w magnetometr, spektrometr oraz kamery, z pomocą których będzie mógł wykonać zdjęcia powierzchni księżyca w wysokiej rozdzielczości.

Europa to czwarty pod względem wielkości księżyc Jowisza i szósty największy satelita w Układzie Słonecznym. Ciało niebieskie znalazło się w centrum zainteresowania naukowców ze względu na możliwość istnienia podpowierzchniowego oceanu, gdzie może istnieć życie pod postacią bakterii.