NASA odkryła magnetyczny ogon ciągnący się za Marsem

Źródło: Anil Rao/Uniwersytet Kolorado w Boulder/MAVEN/NASA GSFC

W przeciwieństwie do naszej planety, Mars posiada słabe pole magnetyczne o lokalnym charakterze co potwierdziły obserwacje dokonane przez sondę Mars Global Surveyor (MGS). Jednak dzięki najnowszym badaniom dowiedzieliśmy się, że Mars ciągnie za sobą niewidzialny dla naszego oka magnetyczny ogon, który pozostaje skręcony w wyniku interakcji z wiatrem słonecznym.

Agencja NASA dokonała tego odkrycia dzięki sondzie kosmicznej MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), która krąży wokół Czerwonej Planety. Satelita ten gromadzi dane, które pozwolą nam zrozumieć dlaczego Mars stracił większość atmosfery oraz wodę. Wielu naukowców uważa, że bardzo dawno temu planeta ta mogła w znacznym stopniu przypominać Ziemię i być może była o wiele bardziej przyjazna dla powstania i utrzymania życia.

Badania sondy MAVEN pozwoliły ustalić, że Mars posiada skręcony ogon magnetyczny, co jest nietypowym zjawiskiem w Układzie Słonecznym. Dla porównania, Ziemia otoczona jest polem magnetycznym, zaś Wenus posiada sam ogon magnetyczny. W przypadku Czerwonej Planety obserwujemy połączenie słabego lokalnie występującego pola magnetycznego oraz ogona magnetycznego.

Przyczyną występowania tego zjawiska może być proces zwany rekoneksją magnetyczną. Zdaniem naukowców, ogon magnetyczny powstaje gdy niesione przez wiatr słoneczny pole magnetyczne łączy się z marsjańskimi lokalnymi polami magnetycznymi. Muszą tu również zaistnieć odpowiednie warunki - pole magnetyczne dostarczane wraz z wiatem słonecznym musi posiadać odpowiednią orientację. Opracowane modele wskazują, że rekoneksja magnetyczna odchyla ogon magnetyczny o około 45 stopni względem pola magnetycznego z wiatru słonecznego.

Badacze spekulują, że powstawanie ogonu magnetycznego może powodować wyrzuty części atmosfery w przestrzeń kosmiczną. Naukowcy planują przeanalizować dane pozyskane przez inne instrumenty znajdujące się na pokładzie sondy MAVEN, aby dokładnie ustalić czy i jak wielki wpływ na utratę marsjańskiej atmosfery może mieć to zjawisko.