Na Marsie mogą powstać kolonie wydrukowane w drukarkach 3D

Źródło: Foster + Partners
Jeśli ludzkość ma w przyszłości dotrzeć na Czerwoną Planetę, konieczne będzie zbudowanie marsjańskich osiedli dla kolonizatorów. Brytyjska firma architektoniczna Foster + Partners proponuje wykorzystać w tym celu specjalne roboty, funkcjonujące niczym drukarki 3D.

National Additive Manufacturing Innovation Institute i agencja NASA są organizatorami programu 3D Printed Habitat Challenge. W ramach tej inicjatywy wybrano 30 najlepszych projektów, dotyczących budowy marsjańskich kolonii dla ludzi. Wśród zwycięzców znalazła się wspomniana firma Foster + Partners.

Według jej wizji, bazę o powierzchni 93 metrów kwadratowych można zbudować z regolitu - warstwy zwietrzałej skały której na Marsie jest akurat pod dostatkiem. Materiał ten posłuży jako "tusz" dla robotów, które będą budować kolonie.

W pierwszej kolejności, według projektu, należałoby wysłać na tę planetę półautonomiczne maszyny. Pierwsza grupa wykopałaby krater o głębokości 1,5 metra, w których umieszczone zostałyby nadmuchiwane moduły. Następnie druga grupa mniejszych robotów pokrywałaby je marsjańską glebą a trzecia, korzystając z mikrofali, tworzyłaby z niej jedną solidną strukturę. Proces ten działa na zasadzie technologii druku przestrzennego.

Cały ten proces oczywiście odbywałby się bez udziału człowieka. Powstałe w ten sposób "marsjańskie mieszkania" zapewniałyby człowiekowi trwałą ochronę przeciwko promieniowaniu kosmicznemu i ekstremalnym temperaturom z zewnątrz. Nie wiadomo jednak czy zbudowane bazy będą wystarczająco wytrzymałe aby przetrwać np. burzę piaskową.

Natomiast wnętrze zostałoby wypełnione różnymi urządzeniami - tymi bardziej przydatnymi i tymi, które będą jedynie zabijać nudę po pracy. Każdy przyszły mieszkaniec Marsa będzie posiadał swoją przestrzeń do życia i będzie musiał przystosować się do zupełnie nowych warunków. Konieczne będzie zapewnienie tlenu oraz energii elektrycznej. Również otoczenie musi być przyjazne aby kolonizatorzy czuli się jak na Ziemi.

W zeszłym roku Foster + Partners zaprojektowała bazy księżycowe specjalnie dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Firma ta zatem angażuje się nie tylko w architekturę u nas na Ziemi, ale także w kosmosie.

Projekt bazy księżyowej