Jeden z autorów badań nad komórkami macierzystymi popełnił samobójstwo

Źródło: en.wikipedia.org
Przez ostatnie miesiące, uczeni którzy mieli odkryć rewolucyjną metodę tworzenia komórek macierzystych byli poddawani ostrej krytyce, ponieważ dotychczas nikomu nie udało się jej odtworzyć i podejrzewano autorów badań o plagiat. Jeden z nich, profesor Yoshiki Sasai, został niedawno znaleziony martwy w swoim laboratorium.

Przypomnijmy, że na początku tego roku zespół naukowców z Centrum Rozwoju Biologii RIKEN w Japonii oświadczył, że udało się opracować przełomową metodę pozyskania komórek macierzystych ze starych krwinek w ciągu 30 minut. Odkrycie miało zrewolucjonizować przyszłą medycynę ale z czasem okazało się, że wystąpiły pewne problemy w związku z tymi badaniami.

Przede wszystkim pojawiły się oskarżenia, że uczeni dokonali plagiatu i wykorzystali zdjęcia, które nie były powiązane z badaniem. Co więcej, inne zespoły naukowców próbowały już odtworzyć nową metodę, która polega jedynie na zanurzeniu starych krwinek w kwasie. Nikomu jak dotąd nie udało się tego dokonać. Biolodzy z RIKEN byli poddawani krytyce i oskarżano ich o fabrykowanie wyników badań. Rozpoczęto również dochodzenie w tej sprawie a prace opisujące odkrycie zostały odwołane.

Jak poinformowały właśnie media, jeden z autorów badań, profesor Yoshiki Sasai, został znaleziony martwy w laboratorium w RIKEN. Podejrzewa się, że uczony popełnił samobójstwo. Niewątpliwie miało to związek z odkryciem, o którym przed chwilą wspominaliśmy. Choć profesor Sasai został oczyszczony z wszelkich zarzutów, to znajdował się w ogniu krytyki.

Obecnie osobą podejrzaną o oszustwo jest Dr Haruko Obokata. Profesor Sasai również był krytykowany za brak nadzoru i za to, że nie zauważył niespójności, jakie wystąpiły w publikacjach. Uczony wyraził wcześniej "głębokie zawstydzenie" z powodu problemów oraz żal ze względu na jego rolę w skandalu.

Uczeni z całego świata wyrazili ubolewanie z powodu utraty profesora Sasai, który był dobrze znany i szanowany w środowisku naukowym. Jego dotychczasowe prace pozwoliły między innymi zamienić komórki macierzyste w tkankę mózgową i oka.

Źródło: http://www.bbc.com/news/science-environment-28658269