Japonia zbudowała najmniejszą na świecie rakietę, przeznaczoną do wynoszenia satelitów

Źródło: JAXA

Agencja kosmiczna JAXA przeprowadziła 2 lutego pierwszą udaną próbę najmniejszej rakiety kosmicznej na świecie. Z jej pomocą udało się wynieść na orbitę okołoziemską niewielkiego satelitę.

Rakieta o nazwie SS-520-5 została wystrzelona z kosmodromu Utinoura w południowo-zachodniej Japonii. Jest to właściwie specjalny pocisk rakietowy, który może wynosić na orbitę mikrosatelity. Podczas tego startu wystrzelono 35-centymetrowego mikrosatelitę Tricom-1R.

Konstrukcja rakiety SS-520-5 jest oparta na japońskiej rakiecie meteorologicznej SS-520. Odróżnia ją przede wszystkim to, że w swej kosmicznej wersji otrzymała dodatkowy trzeci człon podczas lotu. Kosmiczny pocisk ma 10 m długości i 50 cm średnicy. Rakieta SS-520-5 miała masę około 2,6 tony, w tym 2 tony to paliwo.

Źródło: JAXA

Wcześniej, w styczniu 2017 roku, JAXA uruchomiła rakietę SS-520-4, ale wtedy wystrzelenie zakończyło się niepowodzeniem. Problem wystąpił z powodu awarii okablowania, która wystąpiła w drugim członie. Według przedstawicieli JAXA, udało się przezwyciężyć te kłopoty i ostatnie odpalenie SS-520 zostało uznane za sukces.