Gry wideo mają pozytywny, ale i negatywny wpływ na człowieka

Kategorie: 

Źródło: 123rf.com
Z wielu przeprowadzonych badań jasno wynika, że gry wideo mają wpływ na ludzi i nie można temu zaprzeczyć. Okazuje się, że gry, w zależności od gatunku, mają niezwykle dobroczynny wpływ na mózg człowieka, ale z drugiej strony mogą również mieć daleko idące negatywne skutki.

 

Jedno z badań, przeprowadzone przez naukowców z Uniwerstytetu Kalifornijskiego udowodniło, że odpowiednia gra wideo ma znaczący wpływ na pracę mózgu oraz zdolności poznawcze nawet u osób powyżej 80 roku życia. Osoby, które brały udział w badaniu miały zagrać w grę NeuroRacer, która polega na prowadzeniu samochodu oraz reagowaniu bądź ignorowaniu pojawiających się symboli. Eksperyment zakończył się wynikiem jak najbardziej pozytywnym. Okazało się również, że korzystne efekty utrzymywały się u osób poddanych badaniu przez następne pół roku od jego zakończenia.

 

Inne badanie, przeprowadzone przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Iowa wymagało od uczestników w podeszłym wieku, aby grali regularnie w grę wideo "Road Tour" co najmniej 10 godzin tygodniowo a obserwacje starszych osób trwały przez okres od 1.5 do nawet 7 lat. Badacze doszli do wniosku, że tego typu gra zapobiegła, a nawet zaczęła cofać pogarszanie się funkcji mózgu. Ponadto, zaobserwowano lepszą pamięć, myślenie oraz szybkość przetwarzania informacji wizualnej. Przyśpieszenie procesów umysłowych zarejestrowano u 70% osób.

 

W przypadku innych testów wykazano, że gry wideo wspomagają rehabilitację pacjentów po wylewie. Gry akcji, które uczą w jaki sposób działać szybko i zdecydowanie, poprawiają procesy decyzyjne. Włoscy naukowcy z Uniwersytetu w Padwie wykazali również iż gry tego typu poprawiają umiejętność czytania u dzieci z dysleksją. Najważniejszy w tym wszystkim jest fakt, że dobroczynny wpływ na ludzki mózg pomaga w życiu codziennym.

 

Gry wideo niestety mają również swoje negatywne skutki a ostatnie przypadki zdają się to potwierdzać. 16 września doszło do strzelaniny w amerykańskiej bazie wojskowej w Waszyngtonie, w której zginęło 13 osób. Sprawcą był niejaki Aaron Alexis, który w latach 2007-2011 był rezerwistą. Jego znajomy Michael Ritrovato powiedział dla ABC News, że 34-latek był uzależniony od gier wideo o charakterze wojskowym. Dodał również, że było z nim naprawdę źle - siedział w swoim pokoju i grał nawet całymi nocami a rano mógł spóźniać się do pracy.

 

Inna sytuacja miała miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie nastolatek wychodząc ze sklepu został zaatakowany nożem a napastnicy go okradli z gry "GTA V", jaką właśnie zakupił. Poważnymi problemami są choroby psychiczne, takie jak uzależnienie od gier, uciekanie od życia codziennego i rzeczywistości, co powoduje kolejne problemy. Joseph Hilgard, doktorant na Wydziale Nauk Psychologicznych na uczelni w Missouri powiedział, że uzależnienie od gier wideo powoduje iż dana osoba rozwija w sobie niezdrowe nawyki, takie jak kłamanie co do liczby godzin spędzonej przy grze, czy też przestaje chodzić do szkoły lub pracy.

 

Hilgard twierdzi również, że jego zespół posiada dowody, które potrzymują tezę iż najbardziej uzależniającymi grami są te z gatunku MMORPG (massively multiplayer online role-playing game). Tego typu gry oferują graczom awansowanie na wyższe poziomy, łączenie się w grupy oraz granie z innymi osobami przez internet a fantastyczny wirtualny świat zachęca do pozostania w nim jak najdłużej.

 

 

Źródła:

http://tylkomedycyna.pl/wiadomosc/granie-w-gry-video-wspomaga-funkcje-poznawcze-u-osob-starszych

http://www.redorbit.com/news/health/1112955785/video-games-addictive-risk-factors-092413/

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
Dodaj komentarz

loading...

Komentarze

Skomentuj