Fluktuacje spektrum 234 gwiazd mogą wskazywać na istnienie pozaziemskich cywilizacji

Źródło: 123rf.com

Jeśli to nie jest po prostu kolejny błąd naukowców, możemy być niedługo świadkami wielkiej sensacji. Dwóch kanadyjskich astrofizyków uważa, że zdobyli dowody na istnienie życia pozaziemskiego i to nie w okolicy jednej, ale 234 gwiazd.

Już w 2012 roku astronom, Ermanno Borra z Laval University w Quebecu, zasugerował, że poaziemskie cywilizacje mogą używać laserów jako środków międzygwiezdnej komunikacji. Gdyby obcy wysłali wiązkę laserową w stronę Ziemi, z naszej perspektywy widzielibyśmy okresowe zmiany jasności, które byłyby widoczne poprzez porównanie ich spektrum.

Oczywiście nie dałoby się tego zobaczyć ani gołym okiem, ani nawet najlepszymi teleskopami, ale odpowiednie przetworzenie danych optycznych powinno pozwalać na poszukiwanie matematycznych dowodów takiego przekazu.

Zdaniem Ermanno Borra energia potrzebna do wygenerowania takich impulsów laserowych jest dostępna już teraz na Ziemi. Podstawowe pytanie na jakie musimy sobie odpowiedzieć jest takie czy chcemy aby nas odnaleziono, bo może to być ryzykowne gdyby nie byli oni do nas przyjaźnie nastawieni.

Jeden z jego studentów, Eric Trottier, zainteresował się tą hipotezą i postanowił sprawdzić ją w praktyce. Analizie poddał 2,5 miliona gwiazd zarejestrowanych przez Sloan Digital Sky Survey. W sumie udało mu się odnaleźć poszukiwane sygnatury zaburzeń w przypadku aż 234 gwiazd.

Zdecydowana większość z nich ma spektrum zbliżone do słonecznego, co według Borry potwierdza jego hipotezę, że odpowiada za to jakaś pozaziemska inteligencja. Inni naukowcy pozostają bardziej sceptyczni sugerując, że nie poświęcono temu odpowiednio dużo czasu, aby wyciągać tak daleko idące wnioski.